Har en fotobild som är på några luftballonger.
Det jag vill göra är att göra vissa delar oskarpa genom måla fram det som ska vara oskarpt. Jag gör följande:
Drar bakgrundslagret till knappen "Nytt lager" i lagerpanelen.
Har översta lagret aktivt i lagerpanelen och väljer filtret Gausisk oskärpa.
Klickar på "Lägg till lagermask".
Gör lagermasken svart genom Ctrl i
Målar sedan med penseln på det som ska vara oskarpt.
Min frågar är:
Hur ställer jag in styrka på filtret i efterhand?
Jag har provat markera första lagret och går därefter in och väljer filtret Gausisk oskärpa men det funkar liksom inte. Hur stället jag in styrkan i efterhand på filtret?
Du vill noga använda ett "smart objekt", eller vad de kallar det i den svenska versionen. Så här gör man...
Utgå från en bild.
Konvertera till ett "smart objekt". Notera hur symbolen vid lagret förändras.
Applicera din effekt.
Så här ser lagervyn ut nu. Genom att dubbelklicka på "Gaussian blur" kan du ändra inställningarna för oskärpan. Genom att dubbelklicka på reglaget kan du ändra opaciteten och genomskinlighetsläget, precis som på andra lager.
Genom att gå till "channels" och markera kanalen för filtermasken kan du redigera var filtret ska appliceras. Här har jag kladdat lite med en svart pensel för att visa principen. (Svart=genomskinligt, vitt=opakt precis som med alla masker.)
Här har jag istället ritat en gradient, som går från svart till vänster, till vitt till höger.
Till sist har jag dragit ner opaciteten något, genom att dubbelklicka på reglagen, enligt ovan.