webForumDet fria alternativet

Köpa Adobe CS4?

Design & grafik

31 svar · 3 016 visningar · startad av MickeA.com · sida 2 av 2

Frågan, av MickeA.com

Tjena Nu när CS5 är släppt, är det en bra idé att köpa CS4? CS5 är så satans dyrt, känns surt att lägga \20,000 på en programvara, som man visserligen använder mer eller mindre dagligen, men ändå. Först var jag inne på att köpa dom jag använder mest, alltså Photoshop, Flash och Acrobat, men det blir ännu dyrare än att t.ex. köpa CS4 Design Premium, där alla dessa (och mycket mer) ingår. Hi

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan maj 20031 472 inlägg

MickeA.com skrev:

Fast det bör ju gå att maila eller ringa dom, man bör ju inte kunna ha sin licens förverkad, eller?

Enligt supporten på Adobe som var den förverkad, bara att köpa ny.

Medlem sedan feb. 20034 441 inlägg

Åfan, så dom är stenhårda.. sjukt..
På förra jobbet körde vi ett program för hantering av lösenord som heter Roboform, alla gånger när datorer bytte "ägare", t.ex. när folk slutade och började så fick jag blåsa/ominstallera datorerna. När Roboform skulle installeras var det bara att ringa dom och be dom inaktivera en licens, som jag sen enkelt kunde återaktivera.

Hur gör dom stora företagen som kör Adobe, där datorer byter "ägare" hela tiden?

Jag hoppas de har ändrat sig, det var kanske två år sedan jag pratade med de nu. En sån hård linje kan inte hålla i längden. Kanske dags att ta ett samtal till Adobe på måndag.

Medlem sedan jan. 2003956 inlägg

Vissa bolag tillåter ju inte överlåtelse över huvudtaget. Autodesk är ett av dem. Programlicenserna är riktigt dyra.
Ville slippa betala mycket för att uppdatera en 3dsMax licens jag hade och bestämde mig för att köpa av någon som ville sälja. Ville dubbelkolla med Autodesk men det gick inte.

På sätt och vis har de kanske rätt, men om licensen inte är "förbrukad" på en uppgradering så borde man kunna köpa den. Har man väl använt den licensen åt att uppgradera är det förståligt, för då skulle man bara kunna sälja vidare den och den som köper licensen kan då uppdatera.
Fast att köpa en licens som använts till uppgradering borde ändå kunna gå, dock utan möjlighet till uppgradering. För den som som köpt uppgradering kommer ju inte använda den gamla licensen längre - fast.. då har man ju fått en rabatt inför uppgradering som varit möjligt endast för att man hade en äldre version.

Nå, något sätt att köpa en begagnad licens borde det finnas tycker jag.
Undrar vad lagen säger. Det är som med checkbox-avtal, sådana gäller inte vad jag har förstått. Kanske det finns lagar som hindrar förbud att köpa en begagnad licens?
Dagen då man vill uppdatera kan ju givetvis Adobe eller Autodesk neka att sälja till en - det kan få vara deras rätt - men kanske inte att de hindrar handel med begagnade licenser?

Det borde istället fungera så att när man aktiverar sitt program så sparas serienummer hos Adobe. Om samma serienummer försöker aktivera igen så blir det big no, no.. På så sätt borde det ju utan problem gå att inaktivera - avinstallera - installera om - aktivera hur många gånger dom helst, men programmet får bara finans på en dator åt gången.

På samma sätt med uppgraderingsversioner, där borde Adobe (i det här fallet) spara serienummer från den tidigare versionen och se till att det gamla serienumret endast kan använda uppgraderingsversion x. Då går det inte att sälja vidare uppgraderingsversioner hur som helst och det tycker jag är bra.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Mycket intressant tråd.
Jag var inne på att tipsa MickeA.com om att det går att köpa äldre versioner och sedan uppgradera.
Vi måste jobba för att ett köp är överlåtelsebart. Jag håller tummarna för att Ni för vettiga svar från leverantörerna, och det är rätt, den texten som vi boxar vid installation gäller inte enligt svensk konsumentlag.

Medlem sedan jan. 2003956 inlägg

Den typen av lösning skulle kräva mer än bara ett serienummer. Jag tror det funkar så i Autodeskprogram för där kan du inte ens ta en hårddisk och ansluta till en annan dator och fortsätta få det att funka. För den nya datorn har en annan MAC adress.

I de fallen finns det ofta licensetransfers som troligen innebär att man via samma registreringsprocess avregistrerar och sen registrerar igen.

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

Hanterar ca 200 olika Adobe licenser i jobbet, så jag är ganska ofta i kontakt med Adobes Support.
Tänkte skriva några punkter för att klargöra en del saker.

Man får installera programvaran på mer än en dator, bara det är samma användare. Jag har t.ex min CS5 Design Premium installerad på två av mina jobbdatorer.

Innan man formaterar en dator bör man avaktivera Adobe licensen för att kunna installera om det igen senare.
Glömmer man, eller om ominstallationen beror på diskkrasch etc så finns det ett 020 nummer att ringa så kan man fixa aktiveringen via telefon. Inga problem.

Överlåtelse av licens kräver att båda parter skriver under ett dokument "Transfer of Adobe License". Denna laddas upp till Adobes support och sen fixar dom det.

Pedda skrev:

Hanterar ca 200 olika Adobe licenser i jobbet, så jag är ganska ofta i kontakt med Adobes Support.

Man får installera programvaran på mer än en dator, bara det är samma användare. Jag har t.ex min CS5 Design Premium installerad på två av mina jobbdatorer.

Innan man formaterar en dator bör man avaktivera Adobe licensen för att kunna installera om det igen senare.
Glömmer man, eller om ominstallationen beror på diskkrasch etc så finns det ett 020 nummer att ringa så kan man fixa aktiveringen via telefon. Inga problem.

Överlåtelse av licens kräver att båda parter skriver under ett dokument "Transfer of Adobe License". Denna laddas upp till Adobes support och sen fixar dom det.

Så licensen är inte förbrukad efter två ominstallationer? Hur länge har det varit så? Dags att fundera på att köpa DW igen då alltså.

Medlem sedan juni 20006 031 inlägg

greyhound skrev:

Så licensen är inte förbrukad efter två ominstallationer? Hur länge har det varit så? Dags att fundera på att köpa DW igen då alltså.

Vad jag vet så har det aldrig varit så.
Vi flyttar licenser mellan användare och gör ominstallationer hela tiden utan större problem.
Vanligaste problemet brukar vara att antalet aktiveringar överskridits, oftast beroende på att man glömt avaktivera innan ominstallation eller att något har hänt (diskkrasch mm) så man inte har kunnat avaktivera innan ominstallationen. Men det brukar inte vara några problem att lösa det.

Har du DW innan så bör du kolla om den går att uppgradera istället för att köpa en ny licens.
För gamla licenser går inte att uppgradera, men jag har ingen koll på var gränsen går.

Pedda skrev:

Vad jag vet så har det aldrig varit så.
Vi flyttar licenser mellan användare och gör ominstallationer hela tiden utan större problem.
Vanligaste problemet brukar vara att antalet aktiveringar överskridits, oftast beroende på att man glömt avaktivera innan ominstallation eller att något har hänt (diskkrasch mm) så man inte har kunnat avaktivera innan ominstallationen. Men det brukar inte vara några problem att lösa det.

Har du DW innan så bör du kolla om den går att uppgradera istället för att köpa en ny licens.
För gamla licenser går inte att uppgradera, men jag har ingen koll på var gränsen går.

När jag pratade med Adobes support inför köp så var de stenhårda på en punkten, två installationer sedan bye bye. Måste varit någon som hade en dålig dag på supporten då eller nått. Tack för infon!

Pedda skrev:

Tack för den mycket bra informationen!

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)