Nu när CS5 är släppt, är det en bra idé att köpa CS4? CS5 är så satans dyrt, känns surt att lägga ~20,000 på en programvara, som man visserligen använder mer eller mindre dagligen, men ändå.
Först var jag inne på att köpa dom jag använder mest, alltså Photoshop, Flash och Acrobat, men det blir ännu dyrare än att t.ex. köpa CS4 Design Premium, där alla dessa (och mycket mer) ingår.
Det är samma installation för både 32/64-bitars, men när du installerar, se till att avbocka rutan "Adobe Photoshop" (till skillnad från "Adobe Photoshop 64"), annars petar installeraren in både 32- och 64-bitarsversionerna... ;)
Ok! Jag ska försöka komma ihåg det! En jäkligt skum sak jag upptäckte igår. Om man köper CS5 direkt från Adobe.com, så blir det ~£100 dyrare om man väljer nerladdningsversionen istället för den där dom skickar hem DVD'n på posten.
Hur kan det komma sig, låter helt sjukt?
Någon som vet andra ställen som fortfarande säljer CS4, utom den jag länkade till ovan? Eller är det någon som har en invändning mot att köpa CS4, nu när CS5 finns?
Eller är det någon som har en invändning mot att köpa CS4, nu när CS5 finns?
Vet inte om det kan vara till nån vägledning. Men ända sedan dom började med CS-serien verkar det enda verkliga problemet med att inte uppgradera att folk med äldre versioner inte kan öppna ai-filer som är gjorda av nyare versioner och inte sparats ner för att bli kompatibla med äldre. (Plus att en massa plugins till t.ex. PS inte längre funkar).
I övrigt tycker jag att nyare versioner mest består av en handfull praktiska och kosmetiska finesser som man utan problem kan leva utan.
Så jag föreslår att du ligger lågt ett halvår eller så, kollar in hur användarna reagerar, väntar in så att utvecklarna av plugins hinner ikapp osv. Sen tar du beslut om du ens behöver CS5.
Själv har jag CS4 och nöjer mig med varannan version. Skippar alltså CS5 om det inte visar sig att den blir fullständigt revolutionerande.
Nu använder jag inte programmen så fruktansvärt mycket, så jag tror att jag skulle klara mig bra på CS4. Mest att det är så sjukt tråkigt att köpa programvara för 10,000 spänn. I nuläget kör jag med en äldre version av Photoshop och vill byta upp mig lite, så kan lika gärna passa på att köpa Design Premium för att få med Flash osv. som man använder ibland.
Om någon tänker köpa en Adobe licens på ställen som blocket, dvs överta en licens, tänk då på att säljaren måste fylla i ett speciellt formulär för att Adobe ska gå med på att föra över licensen till en ny ägare.
Jag har formuläret om någon behöver, annars så kan man ju såklart få det av Adobe också. ;)
Eftersom du redan använder det dagligen så varför inte bara uppgradera din licens? Från CS2/3 kostar det bara drygt 9000:-, se t ex http://www.dustin.se/pd_5010430514.aspx
Hoppet mellan 2/3 till 5 är fånigt, jag har beställt CS5 till mn avdelning och precis installerat det - jag säger bara köp! "Content aware fill" är det värsta jag har sett någonsin.
Bara för att visa tog jag en slumpvis bild från Flickr; http://www.flickr.com/photos/bobo1522/2419783060/sizes/l/ , fotograf "Mr. Usaji".
Lade 47 sekunder (klockat) på att plocka bort lite grejer... Hade jag försörjt på att retuschera bilder hade jag gråtit :e
Blir inget köp genom blocket, det vågar jag inte riktigt...
Han på Blocket skrev:
Obs. Detta är en educational box så det kommmer stå "educational box" med en liten text på lådan. Det är ända skillnaden mot den vanliga versionen. Får användas kommersiellt och installeras på 2 datorer. Har även rätt till uppgraderingar (8625kr inkl. moms för att uppdatera till ett CS5 premium paket). Educational box innebär bara att det endast är studenter som får köpa det via adobe, sen är det fritt fram för dom att göra vad dom vill med produkten. Kundsupporten på adobe har bekräftat allt detta via telefon.
Det här känns väldigt tveksamt att jag som företag får överta en studentlicens, det tror jag inte riktigt på...
"Content aware fill" är det värsta jag har sett någonsin.
Bara för att visa tog jag en slumpvis bild från Flickr; http://www.flickr.com/photos/bobo1522/2419783060/sizes/l/ , fotograf "Mr. Usaji".
Lade 47 sekunder (klockat) på att plocka bort lite grejer... Hade jag försörjt på att retuschera bilder hade jag gråtit
Nja, det tar 47 hundradelar att avslöja att den bilden är manipulerad. Jag tänker inte uppgradera till 5:an för att få Content-Aware Fill. Att retuschera på riktigt kräver fortfarande stor skicklighet.
Nja, det tar 47 hundradelar att avslöja att den bilden är manipulerad. Jag tänker inte uppgradera till 5:an för att få Content-Aware Fill. Att retuschera på riktigt kräver fortfarande stor skicklighet.
Eftersom du redan använder det dagligen så varför inte bara uppgradera din licens? Från CS2/3 kostar det bara drygt 9000:-, se t ex http://www.dustin.se/pd_5010430514.aspx
Hoppet mellan 2/3 till 5 är fånigt, jag har beställt CS5 till mn avdelning och precis installerat det - jag säger bara köp! "Content aware fill" är det värsta jag har sett någonsin.
Det där var lite kryptiskt. "Fånigt"? "Värsta"? Man får intrycket att du INTE gillar CS5?
Lade 47 sekunder (klockat) på att plocka bort lite grejer... Hade jag försörjt på att retuschera bilder hade jag gråtit :e
Håller med Web-Tor. Jobbar mycket med just retusch, och det där var otroligt amatörmässigt. Skulle inte lägga en spänn för att få den "finessen".
Hittar du CS4 Design Premium hos Dustin? Var då, för jag hittar det inte, bara standard?
Öh, nej. Vet inte. Bara snabbkollade och la inte märke till Premium eller Standard... sorry för desinformation... :r
Förresten blev uppgraderingen till CS4 en besvikelse i mitt fall. Dels slutade några bra pluggar att funka, och (jag har dubbla skärmar) dels gick det inte längre att öppna filer direkt i ena skärmen. Så om du inte direkt super-saknar vissa grejer i den versionen du har - behåll den och ha roligare för pengarna. :)
Det var intressant - visste inte att studentlicenser tillät kommersiellt arbete.
Kanske vill de uppmuntra studenter att köpa sin licens redan då och sedan tillåta dem jobba upp sig kommersiellt.
Skulle själv dubbelkolla hur det är med den saken. Även om det skulle visa sig fel så tror jag man har chansen att uppgradera sig till en standardlicens fast då är ju frågan vad slutnotan hamnar på.
När jag skulle köpa Dreamweaver för något år sedan ringde jag Adobe och frågade lite om deras aktivering. Till mig sa de att licensen bara gällde en installation och en ominstallation vilket fick mig att avstå, dock kunde de inte förklara varför det var så hårt.
Gäller inte detta längre? Om det gäller så är det ju farligt att köpa en begagnad license?
Det där är sinnessjukt och jag vet att flera företag tillämpar samma sak. Dom borde ju kunna kontrollera hur många som aktiverat samma licensnummer och sen införa en funktionalitet för att inaktiva licensen (innan t.ex. en ominstallation).
Flera företag som jag haft att göra med gör som Adobe där det inte går att inaktivera en licens. Då blir det som du beskriver ovan, att om man måste ominstallera två gånger som kommer det inte gå att aktivera igen.
Fast det bör ju gå att maila eller ringa dom, man bör ju inte kunna ha sin licens förverkad, eller?
265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e