Installerade precis picasa och importerade mina bilder som jag erhålligt från en fotograf (gammal uv utan datorvana).
Konstaterar snabbt att långt ifrån alla bilder visas i picasas olika vyer. Säkrast att klicka runt bland mappar tänker jag och letar upp den mapp (i picasa) som bilden skall ligga i.
Jag konstaterar då att 3 av 7 bilder importerats till picasa. Så nu börjar jag undersöka vad som kan vara fel.
Konstaterar ganska snart (genom utforskaren) att "detaljerad info" skiljer sig åt. Den bilden som fungerar har "normal" information medan den som inte fungerar saknar det mesta under "detaljerad info" i utforskaren.
Båda två är komprimerade med jpeg (kollade med irfan och lite andra program) så jag ser ingen skillnad där.
Jag tog bort övervakning/scanning i alla mappar i picasa och slår därefter på den mappen som jag testar med. Ser då att picasa analyserar alla 7 bilder i mappen men visar ändå bara tre av dem i programmet.
Måste ju vara något lurt med bilderna tänker jag och tar en av bilderna som inte fungerar och öppnar i photoshop. Sparar om den och ser då att picasa analyserar den... men visar den inte. Så jag sparar i lite olika format. Sista formatet jag provar är .bmp... men picasa vägrar visa denna bilden. Den analyserar den men inget dyker upp.
Jag bifogar en bild som inte fungerar i picasa (den är editerad i gimp men går ändå inte att importera i picasa).
Lite tankar
Kommer bilderna från Mac miljö? Kanske att några attribut "sitter fast på filen" på något vis
Har du provat att starta om - ifall nåt spökar ihop med programmet
När du sparade i PS, då sparade du över filen, inte sant? Sparar du med nytt namn så går det väl?
Eller om du kopierar allt o klistrar in i nytt dokument, då måste det väl ändå funka?
Har du någon bildfil du kan posta så man undersöker vad det är frågan om?
För sakens skull kan du även skicka med en "godkänd" fil, bara för att jämföra filer som kommer från samma person.