webForumDet fria alternativet

Storlek arbetsyta Photoshop

Design & grafik

12 svar · 1 941 visningar · startad av Kalle M

Medlem sedan mars 20041 936 inlägg
Frågan#1

Tjena!

Jag sitter med Photoshop CS4 och har en bild öppen som jag vill ändra storlek på arbetsytan på. Jag väljer Image/Canvas Size och trycker in siffror och väljer vit. Iallafall så blir ytan grå och inte vit. Gör jag nåt galet? Har tidigare fungerat.

Fråga2:
Vad betyder alternativet Relative i denna dialogrutan?

Medlem sedan jan. 2005257 inlägg

Kalle M skrev:

Jag sitter med Photoshop CS4 och har en bild öppen som jag vill ändra storlek på arbetsytan på. Jag väljer Image/Canvas Size och trycker in siffror och väljer vit. Iallafall så blir ytan grå och inte vit. Gör jag nåt galet? Har tidigare fungerat.

Kan du aktivt välja vit som canvas extension color? Den är inte "utgråad"/inaktiverad på grund av att du saknar ett background layer då?

Kalle M skrev:

Fråga2:
Vad betyder alternativet Relative i denna dialogrutan?

Efter lite laborerande skulle jag säga att relative betyder att du kan ange storleken som bilden ska öka eller minska med i skillnad, istället för den totala storleken. Vill du öka bilden från 500px till 600px fyller du i skillnaden: 100px istället :)

Medlem sedan mars 2006296 inlägg

Du måste skilja på arbetsyta och bild, Canvas Size är bildens yta. Vill du ha en annan färg på arbetsytan högerklickar du på den så kan du välja färg där.

Relative innebär att du ändrar storleken med så måna pixlar du skriver in, height:10px = 10px högre än tidigare.

edit: Försent! :)

Har ändrat arbetsytan (Image/Canvaz size)och valt vit bakgrund ändå är den grå. Se bifogad bild.

Heter det inte "Storlek på arbetsyta" i den svenska versionen?

dump.gif
Medlem sedan jan. 20061 807 inlägg

Prova att markera/kopiera bilden, välj nytt (ctrl + n) och klistra sedan in och prova därefter att ändra canvas size.

Medlem sedan juni 20004 308 inlägg

Det är möjligtvis inte så att den "gråa" bakgrunden som du får egentligen är genomskinlig, vilket brukar symboliseras av ett schackbrädesmönster i grå/vitt? I så fall beror det på att bilden ligger i ett lager. Om du väljer i menyn "Layer" -> "Flatten Image" innan du ändrar storlek på arbetsytan kommer du att se skillnad.

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Det beror på att du har ett låst bakgrundslager, då kan inte Photoshop skapa ytterligare en bakgrund med vit fyllning verkar det som. Lösningen är att skapa ett nytt dokument och kopiera över bilden dit för att göra din förändring, eller om du har möjlighet att duplicera lagret för att "låsa upp" det och därefter ta bort det låsta orginallagret.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

SPiN skrev:

Det beror på att du har ett låst bakgrundslager, då kan inte Photoshop skapa ytterligare en bakgrund med vit fyllning verkar det som.

Nädå. Det går alldeles utmärkt att öka canvas-storleken och få ytan vit även om bakgrunden är låst.

Jag tror det handlar om något helt annat, t.ex. att TS har någon skum inställning i PS-preferenserna eller för just denna filen (typ indexerad bild eller liknande).

Till Kalle: Är det samma problem med andra bilder (jpg, png osv)?

Medlem sedan mars 20007 896 inlägg

Danne V skrev:

Nädå. Det går alldeles utmärkt att öka canvas-storleken och få ytan vit även om bakgrunden är låst.

Jag ser nu att det handlade om CS4, sitter själv på CS3 och här fungerar det inte med en låst bakgrund. Det är ju inte riktigt min arena det här, kanske beror det på att jag öppnar en extern bild i så fall (jag har alltså inte låst lagret själv).

Det har funkat tidigare med samma bild och när bakgrundslagret är låst osv. Fattar nada.
Funkade ej igår eller idag men nu när jag testa igen så blir den vit. Mkt lustigt. Kanske har det med omstarten av PS att göra inge aning.

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Vad händer om du har vit i din palett som standardfärg när du ändrar canvasstorlek?

Verkar som sagt funka nu iallafall.

..

253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
115 ms — ändringar (db)