Jag sitter med lite olika lager i Photoshop CS4. Har kopierat en anka och klistrat in och namgivit lagret i den nya bilden.
När jag ibland klickar på ankan i bilden så försvinner den och jag vet inte hur jag får tillbaka objektet!? Ögat är aktivt i lagerpaletten och objektet finns i lagerpaletten men ej på bilden. Dock kan jag se att ankan är borta i lagerobjektet i panelen lager.
Samma sak när jag väljer Edit/Transform/Scale och ska ändra storleken på ramen så känns det som den lever sitt egna liv. När jag valt detta så tar jag tag i hörnet på ramen och gör ankan mindre men, då far den omkring och lever sitt egna liv när jag klickar. Är det någon inställning jag kommit åt?
Har inget med att göra att jag aktiverat stödet för Open-GL?
Det kan vara som Headbug säger, att du kan ha råkat flytta objektet utanför ritytan/canvas.
Du skulle kunna zooma ut, rätt mycket, så du ser arbetsbladet väldigt förminskat. Tryck sen CTRL T (transform) och då brukar den avslöja sin position utanför canvas.
Vad ser du under historiken? Kan du se vad som har hänt?
Har aldrig varit med om nåt sånt tidigare, men skulle det hända så skulle jag prova att skapa ett nytt dokument för att se om det avhjälper problemet.
Jepp - spökar det så är omstart en bra grej o göra.
Inställningarna har inget med det aktuella dokumentet att göra. Men teoretiskt skulle någon viss inställning som du gör inte gälla för det öppnade dokumentet. På rak arm tänker jag på undo steg. Har du lågt antal och du går in o höjer så kan den inte trolla fram undosteg.
Kankse besvarar det din fråga delvist.