webForumDet fria alternativet

Ändring av storlek i PS CS4

Design & grafik

6 svar · 530 visningar · startad av Jerpa

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg
Frågan#1

I föregående versioner kunde man högerklicka på namnlisten för bilden och välja att göra om storleken på bilden eller utöka/minska "arbetsytan".

Högerklickar jag nu i Photoshop CS4 händer ingenting. Så finns det nåt snabbare än att gå upp i menyn och klicka sig ner.
Den rutan jag pratar om kommer däremot upp i samma fönster som när man sparar för webben.

Det jag brukar använda det till är att ta en aktuell bild, ställa in bredden och ser då automatiskt vad höjden blir och vice versa.

Har de tagit bort denna högerklicksfunktion?
Kör mitt Photoshop på PC.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Ctrl+Alt+I :)

Men usch, då måste man ju ha långa fingrar eller släppa musen.

Medlem sedan dec. 2004736 inlägg

Vill du ändra arbetsytans storlek är det Ctrl+Alt+C. Om du är missnöjd med valet av I för bildens storlek kan du alltid ändra det på Edit>Keyboard Shortcuts och välja dig en egen!

Jo det kan man visserligen göra. Men det var så skönt att bara högerklicka där, i stället för en massa tangentkommandon.

Edit, shit det var ju inte lätt att hitta nåt ledigt kommando då man måste ha ctrl+ nånting. Men hittade iaf ett kommando som inte vred handen ur led ;) Klarar av det med lillfingret och pekfingret.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Jerpa skrev:

Men usch, då måste man ju ha långa fingrar eller släppa musen.

haha, nä inte på SVORAK-layout ;) ...det är bra att lära sig lite snabbkommandon, tryck bort alla fula menyer på F och sedan kör fullskärm på riktigt! :) inte särskilt ofta jag gör det själv iofs, men ändå :h

Visst skulle det vara kul o bra om man kunde alla kommandon, utan att gissa dessutom. Men på den nivån är jag inte.

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)