Att få in material från PS till Flash är ju inga problem, men vad är det mest optimala?
Numera kan man ju importera hela PS-filen till Flash och välja vilka lager man vill ta in, behålla text som textlager etc.
Men om man har en högupplöst PS-fil som man vill använda till en flashfilm, då är det väl inte så smart att bara importera den i Flash? Sjukt smidigt, men den är ju gigantisk och tar mycket kraft och utrymme.
Jag gillar tanken på att jobba från så högupplöst som möjligt och sedan spara ut det i lägre kvalitet, men är det möjligt i det här fallet?
Bör jag i stället göra om och spara PS-filen som en kopia i den upplösningen och storleken som den ska ha i flashen?
Det låter visserligen rimligt, men nu stöter vi på nästa fråga. Om jag i stället hade sparat ut varenda lager som en jpg eller en png och importerat i flash så hade jag fått en betydligt mindre slut-swf filstorleksmässigt.
Hur brukar ni jobba? Importera PS-projektet och njuta av att båda programmen synkar varandra och har lätt att uppdatera, eller spara ut lagren som enskilda jpg/png(?) och komprimera dem innan dem importeras in i flash?
Om man har ett antal lager så kan vi snacka hundratals kb i skillnad på slut-swf:erna med förkomprimerade filer jämfört med att importera från en PS-fil. Man kan ju ställa in kompressionen för varje importerat objekt, men vad jag har märkt så får man mindre swf:er om man förkomprimerar, men utan synlig skillnad i kvalitet. Men vad bökigt och osmidigt att spara ut och komprimera enskilda lager från PS.
Hur tänker ni i frågan? :)
Och vad är bäst att importera av jpg och png? jpg verkar ge mindre filer, men png kan spara transparens så? Är tiff något att nämna i sammanhanget?
Jag är fel person i flashfrågan, men vågar kanske svara lite generellt kanske.
Är det inte möjligen så att Flash har optimeringsverktyg som rensar bort de lager du i slutändan valde bort och skalar ner från den upplösning du importerade i?
Detta påminner lite om att ta in tunga bilder i Word.
Du ges möjligheten att optimera wordfilen genom att ange målformatet för detta dokument, tex skärm eller print. Då optimeras bilderna i dokumentfilen, tex att de bilder du har beskurit eller skalat ner får den pixelmängd som motsvarar kravet för målformatet och det slutar med att wordfilen blir mycket mindre än den var fån början.
Jag har sett grymt grymma flashfilmer som består av ren film, alltså inte ens bilder. Ändå upplever jag att flashfilen är rätt liten för det går ju väldigt fort o ladda ner paketet.
Det måste ju vara tack vare optimeringen :)
Stämmer det jag säger har jag dock ingen aning om hur man gör det rent tekniskt inne i Flash :)
Ja, all grafik i flash blir väl optimerad jpg, men vad jag har märkt så blir en nedskalad bild i flash större i storlek än om man hade tagit in den i rätt storlek (visserligen extremt bra om man gör en flashfil som ska vara skalbar så att upplösningen finns för stora skärmar). Och ännu mindre blir den alltså om jag har den i rätt storlek och förkomprimerar i PS.
Jo, men det är väl precis som du säger att större bildfiler förblir stora i syfte att man ska kunna Zooma in på dem som en del av animationer osv.
Men även där kanske det finns en parameter som skalar om bilderna som en del av optimeringen. Kolla och se om du inte hittar nåt.
267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25