webForumDet fria alternativet

Sök & ersätt indesign (även word)

Design & grafik

6 svar · 848 visningar · startad av Nicrosoft

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg
Frågan#1

Jag översätter vår katalog och sök & ersätt är ett bra hjälpmedel.

Problemet..
Jag vill kunna söka efter ett ord exakt som det står. Ex. "Beton" på tyska och ersätta det med "betong". Problemet är att när man söker på Beton så hittas "betong", "betongskruv" o.s.v, d.v.s. alla ord som "beton" ingår i.

Går det att begränsa så att bara det exakta "beton" hittas?

Att söka på "beton " med mellanslag funkar ibland men ofta i så står inte ordet med mellanslag efter.

Medlem sedan jan. 2003956 inlägg

I Word är det CTRL-H för Sök och Ersätt i alla fall.
Vad gäller sökning av ord som med exemplet beton, så brukar jag söka "beton ", alltså följt av mellanslag.
Annars finns det oftast (i Word finns det) "sök hela ord" och då tar den hänsyn till att ordet är "beton" och inte "betong".

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jag brukar göra som du föreslog dvs söka på"beton " med mellanslag Ibland när man har kollision kanske man måst "lägga undan" dvs döpa om de som man vill ha kvar till något annat XbetongX så när man har kommit åt de små så döper man tillbaka.
Det är ju datorn som får jobba! Och så är det visst fredag idag! ;-)

I många fall är det ett "enter" direkt efter och inget " ". Är lite klurigt, :) , men som skrivet, idag är det fredag. :bire

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

matcha "gemener/versaler" och "hela ordet", finns ju ganska avancerad sök-finess i word. Annars kan du ju kopiera över texten till nåt kraftfullare program och sedan klistra tillbaks den (jag brukar köra UltraEdit)

Nja.. texten ligger på upp till 20 sidor med en 100 textrutor + tabeller så att kopiera och klistra tillbaka funkar inte.

Medlem sedan jan. 2003956 inlägg

Men hur gick det med "matcha hela ord", funkade det inte med det?
Sen är ju datorn inte intelligent som människan - du måste i förväg planera logiken o be datorn sköta resten. Skulle det alltså existera ett fabrikat som heter "beton" och som måste förbli "beton" så kan ju inte word fatta det. Men så länge det rör sig om ett ord kan det funka.
Använd även Gemener/versaler för att på så vis göra flera sökningar, tex "beton" > "betong" osv.
Fast på tyskan är det ju alltid stort B.. Tja, jag överlämnar det här till dig ;)

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)