Jag skulle säga undvik färgväljaren. Du har ett verktygsfält som heter swatches (sitter med en engelsk installation) där du kan lägga upp snabbval på olika färger. När du skapar en ny swatch eller redigerar en befintlig kan du välja om det skall vara en RGB, CMYK eller PMS-färg. Beroende på hur ditt dokument skall tryckas väljer du färg därefter. Vet du att trycket skall ske i 4-färg använder du CMYK. Är det ett 2-färgstryck använder du PMS (Spot). Osv.
Färgväljaren är standard i adobes program, och resultatet beror på var du anropar den från. Anropas den från ett objekt som använder CMYK som färgrymd så är det CMYK-värdet som används. Anropas det från ett RGB-objekt så används RGB-värdet. Det är därför jag föreslår att du använder swatches, så att du vet vad resultatet blir. Har du ställt in swatchen till CMYK så är det CMYK och inget annat.
Förstår inte riktigt vad du menar med anropning objekt. Menar du att det beror på vad jag har för färgrymd i dokumentet? (Som man ställer in i Redigera/Färginställningar)
Om man väljer färger i färgväljaren och sen ska trycka dokumentet. Går det få till det rätt i eftehand på nåt sätt? Eller får jag räkna med att färgerna inte blir som jag tänkt mig.
I färgväljaren..i själva den dialogrutan så finns det CMYK och RGB som visar sina värden när jag klickar runt i den där färgväljaren. Vad betyder dessa värden?
De är CMYK och RGB representationer (eller närmevärden) av aktuell färg. CMYK är den färgrymd som anges med substraktiv färgblandning (bortfiltrering av ljus). Grundfärgerna är Cyan, Magenta, Gul och Svart och procent-siffran anger mängden av aktuell färg. Detta är den färgrymd som normalt används vid tryck och urskrift på papper. RGB är den färgrymd om nyttjas av ex. skärmar och digitallkameror. Färgrymden anges med additativ färgblandning (addering av ljus-spektrat). Grundfärgerna är Röd, Grön och Blå. Oftast anges resp. färg med ett värde mellan 0 - 255 (observera att detta är integer, heltal). Detta beror i sin tur på att färgen lagras i 8 bitar / färg (11111111 binärt = FF hexadecimalt = 255 decimalt).
RGB, CMYK (det finns även fler färgrymder) kan återge olika stora färgomfång (CMYK har exempelvis ett mindre färgomfång jämfört med ex RGB), därav kan man säga att de är närmevärden av varandra.