webForumDet fria alternativet

Enkelt förminska bild?

Design & grafik

6 svar · 2 299 visningar · startad av Yoda

Medlem sedan nov. 2002291 inlägg
Frågan#1

Hej!

Är det någon som har tips om hur man enkelt kan förminska en bild för att skicka iväg i mail så den inte tar så stor plats (KB, MB)?

Jag använder Photoshop Elements och redigerar mina bilder och där kan jag ju också förminska dem så de inte tar så stor plats i mailet. Men nu har min mamma lärt sig skicka foton i mail... :-) men kan inte förminska dem så de blir jättestora och man får skrolla både upp/ner och höger/vänster.

Hon har inga speciella program i datorn och är inte så haj på datorer. Det enda hon vill göra är att förminska bilden och skicka med den i ett mail.

Hon har Vista så jag har sett att man kan använda Windows Fotogalleri och "Skicka med e-post" så får man välja storlek/upplösning där. Men problemet är att hon använder sig av webbmail och då kan man inte använda den funktionen.

Något tips?

Medlem sedan sep. 2004828 inlägg

När jag bifogar bilder i Outlook så frågar den om jag vill förminska bilderna.
Det måste ju vara det absolut enklaste sättet.

Jo, det är det nog. Men hon använder ju inte Outlook utan webbmail. Men jag får kanske fylla i så hon kan börja använda Outlook istället...

Medlem sedan aug. 20003 473 inlägg

Kör ni XP eller Vista eller Windows 7 32bit fins ett helt underbart program med i microsoft powertools o ladda ner,
Image rezise ... bara högerklicka på bilden o välja storlek ...

Funkar dock inte på 64bitars

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

FastStone Image Viewer använder jag för det. Man kan köra en eller flera i taget och det är lättanvänt och bra.
http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm

Testade just Image resizer och det var ju jättebra!! Det fungerar säkert även för en mamma som inte är så bevandrad i ämnet. Tack för tipset!!

Jo FastStone verkar också bra för att vara ett free-program. Men jag tror det blir svårt för min mamma... :-)

Tack för alla tips!!

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)