webForumDet fria alternativet

Arbetsflöde

Design & grafik

1 svar · 546 visningar · startad av Jerpa

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg
Frågan#1

Har nu, efter en himla massa år, av nån anledning börjat fota RAW. Har försökt fått Camera raw att funka men inte lyckats.
Läste på moderskeppet att det hade kommitut en ny version och gjorde ytterligare ett försök och fick i gång det. Även att byta från NEF > DNG (har nikon).
Inga problem här.

Men sen har jag en fråga. Hur gör ni från fototillfälle till färdig bild?
Fotar, drar in det i camera raw - och vad gör ni där, och vad gör ni i photoshop?
Det som blev fel vid fototillfället, är det det som fixas i camera raw. Tänkte då på vitbalans och andra saker, eller vad fixar ni?

Själv har jag, iaf förut, tänkt lite att det där fixar jag till sen, på vissa bilder. Sen har jag reglerat nivåer, kurvor... kontrast och skärpor.

Medlem sedan okt. 20031 000 inlägg

Jag är inget proffs på något sätt, men lite grann utav mitt arbetssätt är som följer:

Fotar i RAW (NEF), slangar över allt till burken, gloar igenom alla bilder med Bridge, dom helt hopplöst dåliga bilderna åker i soptunnan direkt.
Sen börjar jag om och tittar på bilderna, tar oftast 3-4 bilder/motiv eller liknande så det finns alltid något att välja på.
Öppnar bilden i Camera Raw, justerar det mesta, vill gärna ha lite kraft och kontrast i mina bilder för närvarande så jag drar i dom flesta reglagen.
Det blir alltid lite uppljusning och ett par steg extra färg, sen är det fantasin som drar i reglagen :)
Sen öppnar jag bilden i Photoshop, ev. lite nivå även där, skärper upp bilderna, kanske klonar bort något, beskär, storleksförändrar samt sparar för webb i JPG.

Och så gör jag om och om igen tills jag gått igenom alla bilderna.

Kör halvautomatiskt på kameran så jag behöver för det mesta alltid justera lite grann i bilderna, jag anser att redigerandet är halva nöjet med fotograferandet :D

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)