webForumDet fria alternativet

Hur gör man för att plocka bort vissa färger i en bild i Adobe 7.0

Design & grafik

2 svar · 414 visningar · startad av Mysko

Medlem sedan juli 20071 068 inlägg
Frågan#1

Jag håller på med en bild och vill ta bort en viss färg eller åtminnstone byta ut den på ett hyfsat enkelt sätt. Som jag gör så blir kontrasten lidande. Inte bra.
Se bilden nedan, säg att jag vill byta ut den ljusgröna mot blå av valfri nyans, hur går jag tillväga.

Medlem sedan sep. 2006867 inlägg

Du kan i Photoshop välja

Image -> Adjustments -> Replace Colour

Nu är just den här bilden ganska lågupplöst och med mycket jpg-artefakter så förutsättningarna är inte så bra, men om du först väljer den gröna färgen och sedan med +-pipetten lägger till lite mellangröna färger, skruvar upp Fuzziness några hack så kommer det att se ganska bra ut till slut :)

Medlem sedan jan. 2003956 inlägg

Mysko: Så här hade jag gjort (nu försöker jag helt ur minnet, har inte PS installerad där jag sitter)
Isolera det mörkgröna och placera det i ett eget lager.
- Skapa ett nytt lager
- Omvandla till svartvitt (CTRL-U - ändra saturation)
- Ändra kontrasten till svart-vitt (CTRL-L - justera levels)
= Nu har du en mask. Kopiera masken med ctrl-a (markera allt) och ctrl-c
- Dölj "mask-lagret"

- Duplicera den gröna bilden och applicera en mask (ikonen finns längst ner i layer-fönstret)
- Gå in i masken: tryck ALT och tryck på masken
- Klistra in masken (ev måste du invertera masken med CTRL-I för att det ska bli rätt)
- Gå till lagret under, och fyll med den färg du vill ha.
= Lagret ovanpå bör nu ha lagt sig på bakgrunden med den nyans som passar dig. Lagret ovanpå kan du också förändra genom att gå in på CTRL-U och föränadra färgnyansen.

Som Headbug säger är just den bilden du har i rätt dålig kvalitet vilket kräver lite mer justeirngar för att man ska jobba bort artefakter och annat störigt.
Men jag hoppas att du fick en knuff mot rätt håll.

Är det något som inte är klart så tveka inte att posta tillbaka :)

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)