Hej på dig.
Kolla filstorleken; kan du se om filen verkar ha normal filstorlek? Vad jag tänker på är om filen på något sätt blivit korrupt eller så.
6 svar · 1 352 visningar · startad av olioe
Två gånger den senaste tiden har jag råkat ut för att en ai-fil jag sparat dagen innan, på helt vanligt sätt med standardinställningar, inte går att öppna. Felmeddelandet jag får när jag försöker öppna är
"Kan inte öppna teckningen. Kan inte slutföra funktionen."
Därefter öppnas filen, men utan innehåll. Dokumentformatet är dock rätt.
Någon som har råkat ut för detta?
Hej på dig.
Kolla filstorleken; kan du se om filen verkar ha normal filstorlek? Vad jag tänker på är om filen på något sätt blivit korrupt eller så.
Filen är till synes helt normal med en normal filstorlek. Till slut kunde jag öppna filen genom att byta filändelse till .eps. Detta trots att den verkligen var sparad som .ai. Den fick vissa egenheter - grupper etc hängde inte med som de skulle, men jag kunde åtminstone ha den som underlag i det fortsatta arbetet.
Men detta har inträffat flera gånger och jag börjar undra om det är en bugg i programmet.
Det låter mycket som en bugg. Om AI sparar ner en EPS i .ai format så borde den även kunna öppna den.
Kolla gärna igenom alternativen noga nästa gång du sparar/exporterar. Kanske finns där en inställning som är självförklarande och som hjälper dig att undvika detta problem igen.
Alltså, grejen är att det aldrig har varit en eps-fil. Jag har skapat ett nytt ai-dokument och jobbat helt traditionellt, sedan sparat som ai och sen inte kunnat öppna igen.
Att byta filändelse var ett sätt som gjorde att den överhuvudtaget gick att öppna, om än med vissa skavanker.
Hmm! Mycket märkligt måste jag säga. Då har du med andra ord lyckats hitta en work-around. Händer det precis alltid eller?
Händer bara någon gång ibland, men tillräckligt ofta för att vara en obehaglig vana...