webForumDet fria alternativet

Beskära med bestämda mått

Design & grafik

13 svar · 651 visningar · startad av Kalle M

Medlem sedan mars 20041 936 inlägg
Frågan#1

När man använder beskäraverktyget i Photoshop så kan man väl beskära efter bestämda mått?

Hur ska jag gå till väga?

Jag väljer "Beskärverktyget" därefter så ser jag längst upp i altraden att jag kan mata in bredd och höjd. När jag sedan matat in siffrorna..ska jag då rita upp området eller vad?

När jag ritar upp området så borde den ju fastna vid måttet. Ska den inte göra det eller gör jag fel?

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Du skriver t.ex. 800 px och 600 px i rutorna.
Om du drar ut fyrkanten så blir din bild just 800*600 px, oavsett hur stor ruta du gör.
Alltså, gör du en pytteliten ruta lär det bli väldigt suddigt eftersom det finns för få pixlar i originalbilden.
Lite svårt att förklara men testa dig fram så lär du märka hur det blir. :)

Den behåller proportionerna vid just det måttet men det är ju väldigt lätt att göra den mkt större ju!?

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Den rutan du drar upp får de måttet som du skriver in.

Tycker jag skrivit in ett litet mått och sedan kan jag dra mkt mer än måttet. Skitsamma.

Oavsett vilket mått du skriver in så blir den rutan du drar upp det måttet.

Jag gjorde misstaget att skiva in 600x800 300dpi utan att se att det stod cm som enhet. Datorn hade inte minne nog att skapa en bild som var 6x8 Meter :)

Alltså:

Jag har skrivit 2cm*2cm och ritar upp och jag kan dra mkt mer än 2cm*2cm.

Alltså: :)

Du skriver in i rutan de måtten och den upplösningen du vill ha. Drar upp rutan över det du vill ha med i bilden. Tryck enter. Nu är bilen I UTSKRIFT 2x2cm med den upplösningen du valt. 2x2cm 300dpi ger en bild på 236 pixlar. På skärmen beror bredden på din upplösning. Kollar du i Image Size så ser du att bilden har blivit i den storlek du valt.

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

Kort och gott; området du markerar med verktyget skalas om till den storlek du angivit i rutorna.

Har nog missuppfattat..har fått för mig att det är beskärområdet jag skriver in mått på där uppe. Det är väl bildstorleken jag anger längst upp och inte själva beskärområdet egentligen!?
Måtten där uppe är väl samma sak som Bild/Bildstorlek.

När jag tänker Beskära så tänker jag på att ta bort delar på en bild. Exempelvis att jag beskär bort ölflaskan jag håller i handen. Jag ritar upp med beskärverktyget det som ska vara kvar och trycker Enter.

Det är själva beskärområdet jag är ute efter att sätta mått på.

Mvh

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

De mått du skriver in är de mått du har EFTER att du tryckt på enter.

Poteta beskrev det väldigt bra i sitt inlägg, skriver du 600x800 och ramar in ölflaskan har du en bild på ölflaskan som är 600x800, men skriver du samma mått och ramar bara in öletiketten har du en bild som ytmässigt är lika stor som den på hela flaskan - men nu har du en uppförstorad öletikett över hela bilden.

Ok!

Tror jag förstår.

Tack för hjälpen!

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Det kan vara bra att hålla koll på hur stor din beskärningsmarkering är i Info-rutan (du kan ställa in så den visar pixlar under Preferences > Units and rulers). Om du anger mått i beskärningsverktyget så bör du inte göra en markering som är mindre än så då det vanligtvis inte blir snyggt när man skalar upp en bild.

Medlem sedan sep. 2004828 inlägg

Du kan annars ställa in storleken på en markeringsruta, och sen använda den för att beskära (Bild > Beskär)

266 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)