webForumDet fria alternativet

Ändra färg på bakgrund Photoshop

Design & grafik

3 svar · 7 276 visningar · startad av Kalle M

Medlem sedan mars 20041 936 inlägg
Frågan#1

jag har skapat en ny bild via arkiv/Nytt och vit bakgrund. Därefter har jag målat med lite olika penslar. Effektpenslar mm.

Hur gör jag nu om jag istället vill ha bakgrunden på bilden gul istället?

Har provat med trollstav och markerat bakgrunden men jag tycker inte det blir bra. Nån som har ett tips?

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Du skulle från början haft bakgrunden som ett eget lager. Sen använt penslarna på ett lager. I slutändan blir det ibland mycket lager men på det hela kan man ändra så mycket mer och då lättare.

Men för att gå till ditt problem, beror ju på vilken version du har på ditt PS. Quick Selection Tool, finns på samma knapp som trollspöet. Det känner av kanterna lite bättre och du drar då "trollspöet" runt bilden, kan även användas med shift för att markera fler saker.

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

Jag skulle gjort så här: Högerklicka på bakgrundslagret och välj "layer from bakground". (Annars kan du inte få bort bakgrundsfärgen)
Välj select-> color range. Välj bakgrundsfärgen med pipetten. Justera fuzziness efter behov. Du vill nog ha ett ganska högt värde. Välj quick mask som preview-läge. Du vill att masken inte ska rinna över kanterna in på din vita bakgrund. När du är nöjd, klicka ok. Tryck sedan delete. Nu kan du skapa ett nytt lager och lägga under kluddet och fylla med valfri färg.
(Det kan ju även vara en idé att skapa lagret innan du gör color range-steget, om du vill prova olika värden på fuzziness. På så vis får du ett steg mindre att göra när du ångrar.)

Medlem sedan mars 20041 936 inlägg

Tackar för tipsen!

262 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
123 ms — ändringar (db)