webForumDet fria alternativet

Videokonvertera till mobiltelefon

Design & grafik

3 svar · 595 visningar · startad av Danny

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg
Frågan#1

Johej! Jag sprang på så bra grejjer igår så jag måste bara dela med mig. Det handlar om, som rubriken säger:

Konvertera videoklipp för mobiltelefon (eller annan bärbar enhet)

Länge har jag trasslat med olika program och inställningar och aldrig blivit helt nöjd. Men nuså fick jag syn på en teknisk spec som gjorde det möjligt att få precis rätt i vilket program som helst nästan. Det finns en tutorial på Sony Ericssons hemsida som heter "Formatting video for local playback". Där står precis vilka inställningar man ska ha (och även hur man gör, men det tänkte jag berätta).

Jag utgår ifrån en SE K800i som har 320x240 pixels skärm. Det kan skilja något på andra enheter men det är bara att kolla i datablad och göra lämpliga justeringar, se det här som riktlinjer bara.

1) - Något program för att konvertera.
Till Linux hittade jag Avidemux (installeras lämpligen med ffmpeg och faac med följande kommando: "apt-get install avidemux ffmpeg faac").
För Windows finns det utmärkta VirtualDub.

2) - Inställningar. Jag kom fram till att följande inställningar (i Avidemux) ger bra resultat:
Jag tog automatisk profil för Ipod 320x240 och sedan ändrade till detta

Video:
MPEG-4 ASP (Xvid4)
Bitrate: 300 kbps*
Filters:
MPlayer resize: 320x240
Resample fps: 25*

Audio:
AAC (FAAC)
Bitrate: 96 kbps*

* De här går att ställa ner för lägre kvalitet om man vill ha mindre filstorlek.

Klart! Trevlig filmstund!

Edit:

Avidemux finns för Linux, Windows och Mac! Underbart med multiplattformsprogram.

Det går att enkelt göra ett script så man inte behöver ställa in dessa inställningar varje gång. Läs mer

Har bifogat ett färdigt script (för Linux, men det borde funka för andra operativ också).

Script för att konvertera till MP4 (avi, med MP3 ljud)

Gjorde ett script som passar till exempelvis Cowon D2 mediaspelare. Man skulle kunna höja bitraten från 400 kbps om man vill ha bättre kvalitet.

/red: ny version av scriptet som klarar av olika aspect ratios och sätter svart kant vid behov. Det händer att den hänger sig, då kan man prova ta Auto/Ipod320x240 och sedan ändra till MP3 ljud och AVI container så brukar det funka.

Batchscript

Testade även ovanstående script i batchversion men det fick jag inte att fungera, eller, det fungerar, men endast på första filen. Någon som vet hur man löser det?

Jag utgick från de här sidorna.
http://www.avidemux.org/admForum/viewtopic.php?id=4424
http://www.avidemux.org/admForum/viewtopic.php?id=4726

258 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
125 ms — ändringar (db)