webForumDet fria alternativet

Urklippsmask

Design & grafik

7 svar · 637 visningar · startad av Kalle M

Medlem sedan mars 20041 936 inlägg
Frågan#1

Jag har gjort en urklippsmask i Photoshop.

För att en bild ska ligga i en bokstav har gjort följande:

Öppnar en bild.
Ctrl C och Ctrl V i en ny tom bild.
Skriver in bokstaven "B" och gör den ganska stor och fet.
Därefter lägger jag bildlagret överst i lagerpaletten.
Högerklickar på bildlagret och väljer Skapa urklippsmask.
Bostaven ligger på en vit bakgrund och bilden är i bokstaven.
Funkar!

Men hur gör jag om jag även vill ha med en form i sammanhanget.
(Ett hjärta kan vi säga).
Jag vill alltså att man ska se bilden igenom hjärtat också som ska ligga bredvid?
Har hittat formverktygen och har knappen formlager aktiv och ritar upp ett hjärta men jag får det ej att funka.

Så när jag kolla på bokstaven så ska jag se exempelvis bakdelen av en bil och när jag tittar på formen så ska jag se framsidan av bilen.

Tack på förhand!

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Kan du inte lösa det med Edit > Paste into?
Om du vill ha lite mer flexibilitet kan du ju använda en lagermask på bilden istället och skriva med vit text i masken (och rita vita figurer).

Blir inte klok på detta.

Jag gjorde så att när jag ritade upp formen som blir på ett nytt lager så sammanfogade jag formlagret och textlagret. Därefter högerklickade jag på bildlagret och valde urklippsmask.

Det funkade! Men det är ju inte bra om jag vill ha formen på ett separat lager för lite mer flexibilitet i efterhand.

Prova detta:

Kopierar över en bild till ett nytt dokument med vit bakgrund.
Klistrar in bilden.
Därefter skriver jag bokstaven B som jag gör rätt stor och fet.
Ser till så bildlagret ligger överst.
Ritar sedan upp en form (Som lägger sig på separat lager).
Sammanfogar textlagret och formlagret.
Ser till så bildlagret är överst.
Högerlickar på bildlagret/Skapa urklippsmask.

Testa att använda metoden med lagermask istället:

Öppna bilden.
Konvertera backgrundslagret till vanligt lager (dubbelklicka på det).
Layer > Layer Mask > Hide All.
Byt till Channels i lagerpaletten.
Klicka i ögat bredvid den nyskapade masken.
Använd valfritt verktyg för att rita vita fält i den röda masken (skriv ett stort vitt B).
Du kan nu dra runt dina figurer som du vill över bilden och på så sätt placera dom rätt på ett enkelt sätt.
Bocka ur ögat på masken när du är nöjd.
Bakgrunden är ju transparent, så du kan slänga upp ett lager bakom och fylla det med vitt.

Ok.
Ska testa.

Om man skippar formen och istället vill ha 2 bokstäver:

Kör du samma metod om du istället för formen vill ha en bokstav nere till vänster på bilden och att man ska kunna se bilden igenom den bokstaven också. (Alltså ingen form denna gången).?

Alltså en bokstav i mitten som man kan se bilden igenom och en bokstav nere till höger som man kan se bilden igenom

Ja, du kan rita precis vad du vill i lagermasken, det spelar ingen roll om det är text eller bilder. Genomskinligheten bestäms av hur vit färg du använder. Svart är helt maskat, grått är lite halvt genomskinligt och vitt är helt avmaskat.
Notera att det smidiga med den här metoden jämfört med att klistra in och hålla på och dona är att du kan markera och dra runt områden i masken, så om du t ex inte blir helt nöjd med placeringen av en av symbolerna så är det bara att gå in i masken och flytta figurerna. Det blir precis som att du skulle ha ett foto på ett bord och lägga ett papper med ett utskuret hål i, du kan flytta papperet och på så sätt visa olika delar av bilden, till skillnad från klippa/klistra där det närmaste du kommer skulle vara att klippa i ett foto och lägga ut urklippet på ett bord. Ungefär.

Kanon!

Ska prova det du skrev.

Tack så jättemkt!

Provade följande som jag fick att funka också:

Kopiera urklippsmasken och la den ovanför den nya bokstaven.
Därefter länkade jag ihop båda urklippsmaskerna.

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)