webForumDet fria alternativet

Typsnitt i indesign

Design & grafik

1 svar · 1 855 visningar · startad av Kalle M

Medlem sedan mars 20041 936 inlägg
Frågan#1

Hej igen!
Angående indesign igen.

1. När man monterar in text i Indesign och texten blir rödaktig så har jag för mig att den sagt att typsnittet saknats. Vad innebär detta? Finns alltså inte typsnittet i Indesign?
Vad gör man då åt saken? Ska jag lägga till det saknade typsnitten på nåt sett då?

2. När man monterar text i så brukar jag oftast montera i textfiler.
Vad är det för skillnad på .txt ch rtf? Händer ibland jag monterar in rtf.
Tror det är en ikon som liknar words.

3. Om man vill lägga till typsnitt till Indesign. Hur går jag då till väga?
Ska jag googla och köpa sådant och hur får jag in det till Indesign?

Tack på förhand!

Medlem sedan juni 2006244 inlägg

1,3:
Typsnitt installeras och lagras i en mapp på din dator och kan sedan användas av alla program på datorn (t.ex Indesign, Word, Photoshop etc.)
Har du ett typsnitt så finns det tillgängligt för alla program och saknar du ett typsnitt så saknas det i alla program.

Enklaste sättet att få tag på ett typsnitt är att söka på namnet (det brukar stå i programmet vilket typsnitt som saknas) på internet. Någon har skapat typsnittet och förhoppningsvis vill de exponera det på nätet.
Har du tur är det gratis, annars får du köpa en licens för det.

Hur du installerar typsnitt beror på ditt operativsystem, enklast är att hitta någon guide på nätet.

2:
En .txt-fil är en fil med bara textinnehåll.
En .rtf-fil är en fil av typen Rich Text Format och den kan till skillnad från en .txt-fil innehålla både text och formatering, dvs. textfärg, storlek, typsnitt etc.

För övrigt rekommenderar jag dig att användagoogle för såna här frågor. Det går ofta snabbare att få svar och du kan hitta mer utförliga artiklar eller guider om det du vill lära dig.

Lycka till!

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
135 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
130 ms — ändringar (db)