webForumDet fria alternativet

Mall för att göra en kokbok i PDF? Program?

Design & grafik

5 svar · 3 136 visningar · startad av xtreme

Medlem sedan juli 20002 056 inlägg
Frågan#1

Vi hade tänkt göra en egen kokbok med favoritrecept. Visst kan man bara rada upp det i Word men det skadar inte om det även ser snyggt ut. Någon som vet en snygg och stilren mall för nerladdning eller kanske sitter på en och vill dela med sig? Har hittat några för Word men det är sådanna man själv slänger ihop på två minuter. Kokboken kommer inte tryckas utan vara i form av PDF eller utskriven på A4.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Vilket program ska använda för att skapa filerna då? Acrobat Professional? InDesign? Word? Pages (Mac-program)? Eller t.o.m. en html-editor och spara ner sidorna som pdf? Annat?

Danne V skrev:

Vilket program ska använda för att skapa filerna då? Acrobat Professional? InDesign? Word? Pages (Mac-program)? Eller t.o.m. en html-editor och spara ner sidorna som pdf? Annat?

Det var lite av min fråga också även om jag tydligen skrev det i rubriken men glömde det i texten ;)

Har alla programmen du räknar upp men är inte sådär hemma i InDesign jämfört med ex Word (2007). Fast om det finns en mall blir det klart lättare vilket program man än använder. Tanken var att om det redan fanns en snygg struktur etc så är det bara att klippa/klista eller skriva in.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Du kan väl göra några sök och se vad du hittar. Eftersom du tydligen har många val vad gäller program, så är det väl bara din egen förmåga att varierai sökningskriterierna som ska hindra dig från att hitta nåt kan man tycka...

T.ex. http://www.google.com/search?hl=en&client=safari&rls=en-us&q=free+cookbook+recipes+template&btnG=Search

Men du kan väl variera med recipe, cook book (2 ord), recipies (plural alltså), namnet på programmet du vill använda osv.

Medlem sedan okt. 20081 inlägg

Jag skulle använda mig av word för att skriva recepten men för att göra layouten InDesign. Du har säkert många bra exempelsidor i InDesign som du kan använda.

Tag skrev:

Jag skulle använda mig av word för att skriva recepten men för att göra layouten InDesign. Du har säkert många bra exempelsidor i InDesign som du kan använda.

Låter som ett bra alternativ. Vet du någon bra exempelsida får du gärna dela med dig.

Tydligen finns det en (fysisk) bok om InDesign som heter cook book vilket gör att väldigt många träffar när man söker leder till den boken.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
134 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)