webForumDet fria alternativet

Färglägen i adobe

Design & grafik

0 svar · 448 visningar · startad av Kalle M

Medlem sedan mars 20041 936 inlägg
Frågan#1

Ibland blir jag tokig på det där med färgrymder.
Är det nån som kan ge mig bra svar på funderingarna nedan skulle jag vara väldigt tacksam.

CMYk=tryck och RGB =skärm och webb.

1. Om man har en bild i i Photoshop och jag ser att bilden är i CMYK när jag väljer menyn Bild-läge-cmyk. Om jag sedan kom på att den ska vara i RGB är det bara att ändra till läget RGB utan några konstigheter? (Bild-läge-RGB).
Funkar det även från RGB till CMYK?

2. Bör man vara nogrann med vad man kör för färgläge om jag vet att bilden ska vara för webben? Om jag har bilden i cmykläge och väljer "Spara för webben". Går det att ha en bild i CMYK och sedan spara för webben?
Hanteras det ok?

3. Om jag ska printa bilden på min hemmaskrivare. Bör jag ha bilden i CMYK-läge då?

4. I Illustrator så finns det ett färgläge som är CMYK 300 ppi.
Det finns även ett färgläge som heter CMYK 72 ppi. När fasen använder man CMYK 72 ppi?

5. Vissa säger att man ska jobba med bilden i CMYK även om bilden ska ligga på webben. Anledningen är att man har fler spakar att jobba med. Går man isåfall in bild-läge-rgb det sista man gör?

6. Om jag jobbar med exempelvis en logga och jag använder dom vanliga färgrutorna som finns. Är det ok? Eller bör jag leta upp biblioteket webbfärger?

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)