webForumDet fria alternativet

Behöver tips på hur jag förminskar min logga snyggt.

Design & grafik

6 svar · 627 visningar · startad av Poteta

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg
Frågan#1

Hej hopp!
Nu behöver jag er hjälp. Jag har en logga i jpg som ser helt ok ut. Jag tänkte använda den som signatur i mina mail men lyckas inte få den "skarp" eller vad jag ska säga. Det enda jag har gjort är att använda "Bildstorlek" och minska pixlarna. Då blir resultatet som nedan vilket jag inte är nöjd med. Det kanske inte går att få bättre? Eller ska man göra på något annat sätt? Jag använder Photoshop CS3.
(Jag bifogar originalet och hur det blir efter.)

loggaweb.jpglogga_e-post.jpg
Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Innan du förminskar kan du testa att köra filter->sharpen

Du kan också köra filtret och förminska halvvägs, sen köra den igen och förminska till slutliga storleken.

Men annars tycker jag att det ser OK ut faktiskt. Det är ofta så att när man själv sitter o jobbar med en bild så ser man saker som Svenne inte alls ser. Man är för kritisk. Svenne, som ju inte ser den stora versionen av loggan, har ju inget att jämföra med...

Annars är det ofta så med den här typen av förminskningar att man ska ha lite tur åxå, t.ex. så att just den tunna vita linjen blir precis en pixel hög. Det kan ibland vara så att en förminskning till t.ex. 15% blir skitdålig, men om man kör 14 eller 16% så blir det mycket bättre....

Du får laborera.....

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Jo, du har antagligen rätt, det är ju faktiskt lite "elaka" avsmalningar och andra tunna streck som kanske inte gör sig så bra när det blir för litet. Nu när jag har fått lite distans till det så ser det faktiskt inte helt galet ut... Tack för inputen!

Medlem sedan jan. 2003956 inlägg

Danne har rätt att man lätt blir för kritisk.
Små logotyper har inte mycket pixlar i sig redan som det är. Förväntar man sig mer än vad pixlarna går att prestera så är det att förvänta sig för mycket.

Sen nämner Danne procentsatser vilket är ett annat problem.
Nu förminskar du på ett sätt att PS måste hitta genomsnittliga värden. Den stora är alltså 500 px bred medan den lilla är 150. Kanske hade bilden blivit bättre om den var 125 pix (alltså rent skalningsmässigt).

Annars är det förstnämnda det som gäller; Din logga ser snygg ut som liten. :)

Medlem sedan sep. 2001163 inlägg

Ett enkelt sätt är att spara bilden som TIFF, förminska och sen spara om i JPG.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

du kan trace'a den till ett vektorbaserat format som t ex EPS, eller EMF. Skulle ju vara ett bra alternativ, då kan du få den hur liten eller hur stor du vill.

Jag gjorde det lite snabbt, är ingen mästare på sådant där, blev väl sisådär. Har du originalteckensnittet kan jag göra en mycket bättre.

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Kalkera den så du får en vektorbaserad logga. Det är ohållbart att ha en logotype som pixelgrafik. Ska du trots detta förminska den, så:

1. Förminska bilden i hela multiplar. Gäller främst vid minskning av upplösning, men kan ge god effekt även vid förminskning av storlek.
2. Använd bikubisk som metod.
3. Kör filtret Oskarp mask efteråt.

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
119 ms — ändringar (db)