webForumDet fria alternativet

Beskära bilden så den blir rund

Design & grafik

11 svar · 846 visningar · startad av hathepsut

Medlem sedan juli 20089 inlägg
Frågan#1

Sitter nu snart och skriker rakt ut av frustration.
Är det totalt omöjligt att beskära en bild så att den blir rund???
Jag har en fyrkantig bild (såklart), i denna finns ett brunnslock som jag vill ha....enbart locket. Hur skall jag göra för att få bort allt som är runt omkring, med andra ord göra det genomskinligt?
Tror jag läst om allt möjligt i hjälpmenyn på photoshop och inget funkar som jag vill.

Snälla HJÄLP!!!

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

öppna bilden, dubbelklicka på lagret så det blir frilagt, sedan markerar du det du ska ha kvar, ta crop. Sedan.... tricket:

håll i hatten nu...

Nu har du ju ingen bakgrund utan det är bara tomt, ett rutnät. Så, då sparar du bilden på det viset, MEN, du måste spara med ett format som klarar genomskinlighet (alphakanal), t ex PNG (eller Gif89a, men det klarar bara 256 färger).

Sedan beror det ju på vad du ska göra med bilden sedan?

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Det går nog snabbare att göra åt dig än att beskriva. Lägg upp bilden på en länk o be om hjälp.

Hur bra lär man sig då Danne V? :)

Då kommer jag osökt till nästa fråga. Hur markerar jag det jag vill ha kvar och gör jag det på bilden eller i lagermappen?

*S* Tack Danny, kan inte annat än hålla med. Måste lära mig för det dyker säkert på fler gånger än denna.

Ja det går att göra på så många olika sätt, enklaste är väl att du tar det runda markeringsverktyget. Sedan om du håller ner skift, alt, ctrl i olika kombinationer så kan du markera på olika sätt. Jaja, sådana här grundläggande frågor är nästan bäst att du konsulterar manualen eller provar själv.

All behandling görs på bilden. På "lagermappen" gör du bara sånt som har med lagrena att göra, som t ex göra nytt lager eller sådant.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Danny skrev:

Hur bra lär man sig då Danne V? :)

Det har du förstås rätt i.... :birp

Men annars tror jag väl att PS har väldigt bra hjälpfiler bara man trycker F1. Dom glöms ofta bort...

jo precis, de kommer man väldigt långt med, det var så jag lärde mig det (y)

Medlem sedan dec. 20041 043 inlägg

Skulle prova magnetlasso, sen kopiera in det markerade i en ny bild med transparent bakgrund.

Medlem sedan dec. 20025 871 inlägg

Vadå, vill du bara ta bort bakgrunden? När jag frilägger någonting så brukar jag rita en bana runt objektet och sedan göra om banan till en markering. Vänder sedan markeringen och trycker delete. (Eventuellt lite ludd.) Tycker inte att det blir som jag vill när jag kör magnetlassot.

jag tycker det bästa är snabbmask :)

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)