webForumDet fria alternativet

Varför kalibrera skärm?

Design & grafik

10 svar · 689 visningar · startad av Kalle M

Medlem sedan mars 20041 936 inlägg
Frågan#1

När det gäller kalibrering av skärmen. Gäller det endast så det man ser på skärmen stämmer med det man printar? Gäller även kalibrering så skärm och tryck stämmer eller gäller det bara skärm och utskrift?

Vad är det egentligen som händer när man kalibrerar. Vad händer med skärmen?

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Du ställer in skärmen att visa färgerna korrekt. Behöver väl inte vara krångligare än så? :)

Anledningen till att man kalibrerar varierar ju självklart. Tryckerier kalibrerar så att de ser samma sak i maskinerna som på skärmen, fotografer kalibrerar kanske skärmen för att visa färgerna så korrekt som möjligt. Det handlar inte bara om att printa saker.

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Det är viktigt att ha en kalibrerad skärm om man jobbar med bilder. Så att bilderna ser likadan ut på din skärm som på grannens skärm.

Det som händer med skärmen vid kalibrering är att den får rätt inställningar.

Fast grannens skärm lär ju inte ha samma skärm som du, eller samma kalibrering. Därför är kalibrering så oerhört svårt. Men har du en kalibrerad skärm så kommer förhoppningsvis dina foton (om vi tar fotografier som exempel) visas rättvist på de flesta skärmar.

Ok! Då tackar jag för det :)

Ska man köra Adobe gama eller bör man köra nån annan programvara?

Kalle M skrev:

Ok! Då tackar jag för det :)

Ska man köra Adobe gama eller bör man köra nån annan programvara?

Jag använder sRGB för att det är bäst anpassat för webben. AdobeRGB har ett större dynamiskt omfång och kan vara bättre vid tryck. Men din skärm klarar förmodligen ändå inte av AdobeRGB då det är för stort omfång.

Silfver:

Tänker du Redigera/Färginställningar i Photoshop och välja sRGB och skippa adobe gama?

Kalle M skrev:

Silfver:

Tänker du Redigera/Färginställningar i Photoshop och välja sRGB och skippa adobe gama?

Jag tänker sRGB på skärmen och i programmen. :)

Men du går in Redigera/Färginställningar och väljer sRGB?
Eller kanske gör du inställningen i Adobe Bridge så det gäller hela Adobe?

Eller hur ställer du in det?

Kalle M skrev:

Men du går in Redigera/Färginställningar och väljer sRGB?
Eller kanske gör du inställningen i Adobe Bridge så det gäller hela Adobe?

Eller hur ställer du in det?

Jag har sRGB som standard. Jag arbetar bara med foton och använder då Adobe Camera Raw, redan där bestämmer jag färgprofilen. Vet inte hur man sätter sRGB som standard i Photoshop.

Kör ju Mac, så jag har gjort en liten tattarkalibrering i det inbyggda systemet som följer med. :)

Ok tack för det!

252 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
116 ms — ändringar (db)