webForumDet fria alternativet

Spara ner i jpeg i Photoshop.

Design & grafik

11 svar · 796 visningar · startad av Matsakii

Medlem sedan mars 2005265 inlägg
Frågan#1

Har lite problem med att spara ner de image filerna jag gjort i Photoshop. Om jag sparar i "Save for Web & Devices" (har Engelsk version) Färgerna blir urvattnade och matta.

Sparar jag däremot i "Save as" och sen i jpeg format blir det bra, MEN då blir filen 3ggr större.

Skulle behöva lite tips här :l

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Det är inget du kan komma runt. Save for Web & Devices sparar i .gif-format, då är det max 256 färger som gäller. Vill du spara som .jpg så får du fler färger med bilden blir ju då givetvis också större, man kan ställa kvaliteten på en jpg-bild, men det blir sällan bra att gå för lågt.

Vad ska bilden användas till och hur stor blir den?

Ska du ha den på webben så spelar ju storleken inte så stor roll eftersom alla sitter med bredband idag, skulle den bli jättestor så kan du ju skapa thumbnail och visa först.
Ska bilden användas utanför webben så spelar ju storleken ingen som helst roll...

Jag väljer 60% kvalitet och jpeg format i "Save for Web & Devices" och bilden blir dålig men ca: 30k. Väljer jag save as och också 60% kvalitet så blir bilden bra me 100k.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Har du bilden i RGB så måste du konvertera den till sRGB för att det skall se bra ut på webben.

Ok, hur gör man detta?

edit, convert to profile

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Quid skrev:

Det är inget du kan komma runt. Save for Web & Devices sparar i .gif-format, då är det max 256 färger som gäller.

I alla PS-versioner som jag sett så går det utmärkt att spara i JPEG (och PNG) via "Save For Web…" :q

Är 100Kb verkligen för stort då? Vad ska bilden vara till?

Medlem sedan nov. 200013 890 inlägg

Matsakii skrev:

Jag väljer 60% kvalitet och jpeg format i "Save for Web & Devices" och bilden blir dålig men ca: 30k. Väljer jag save as och också 60% kvalitet så blir bilden bra me 100k.

I min CS3 så väljer man inte % via "Save As" utan i steg 0-12?

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Web-Tor skrev:

I alla PS-versioner som jag sett så går det utmärkt att spara i JPEG (och PNG) via "Save For Web…" :q

Precis, längst uppe till höger finns en liten dropdown där man kan välja filformat. Det där med ett procentuellt kvalitetsval finns väl bara i vanliga "Save as"..?

Det går även att använda procent eller att dra i reglaget som komm fram när man klickar på "60" i bilden. Ändrar man på procenten så ändras även "snabbkommandot" high till vad procenten motsvarar.

cswf.jpg

Frågan kvarstår dock, är 100Kb verkligen för mycket? Det tar mindre än 1 sekund att ladda för alla med bredband...

261 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
133 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
127 ms — ändringar (db)