Hej!
Fråga1:
Om man har ett foto och vill göra vissa delar genomskinliga ..vilket format ska jag ha på bilden om den ska tryckas? Kan jag göra tifbilder genomskinliga?
Fråga2:
Jag har ibland använt Indesign för att skapa en urklippsbana på en bild och på så sätt få bort en bakgrund på en bild. (Skapat urklippsbanan i Indesign)
(Menyn objekt/Skapa urklippsbana).
Kan jag använda indesigns funktion "Skapa urklippsbana" på alla typer av bildformat för att få bort bakgrunder på bilder? Kan jag exempelvis montera in en jpegbild och köra detta kommando?
Har annars fått lära mig att man ej kan göra jpeg transparenta och det är därför jag funderar.
Fråga 3
Om man har en bild som är CMYK. Är det helt oproblematiskt att omvandla den till RGB och tvärtom? (Bild/Läge i Photoshop).
öppnar ibland bilder som är RGB och vill ha dom i CMYK eftersom dom ska tryckas..då väljer jag just Bild/Läge/CMYK i Photoshop. Ibland händer det att jag har en bild i CMYK och behöver göra den i läget RGB för att den ska läggas på webb osv. Ska jag göra på detta sättet? Är det nåt som kan gå fel?
Tack på förhand!