webForumDet fria alternativet

Vad är egentligen Lightroom?

Design & grafik

4 svar · 684 visningar · startad av Poteta

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg
Frågan#1

Jag har sökt och läst på nätet och undrar nu över vissa saker. Är Adobe Lightroom ett program som hamnar mellan Elements och CS3? Eller har Lightroom något som inte de andra har?
Om man har CS3, är då Lightroom onödigt? Det jag egentligen är ute efter är ett enkelt (jag vet för lite om ASP, PHP m.m.) fotoalbum på nätet. Som jag förstår det så har Lightroom ett väldigt enkelt album som man kan skicka ut på nätet.
Jag tänkte tanka hem demot till Lightroom men undrar om någon här har erfarenhet av programmet.

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Jag är långt ifrån expert på programmet, men har gjort några album med det. Det är enkelt och bra och gör snygga grejer - med flash eller utan. Känner inte till Elements och vet inte vad du menar med "CS3" eftersom det ju är en hel svit med program (du menar Photoshop CS3, va?). I så fall så är det himmelsvid skillnad.

Kan man tanka ner o testköra, så gör det.

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Kolla på https://www.nicrobild.se om det bara är ett enkelt fotoalbum du skall ha. Det är gratis och installeras via kontrollpanelen hos Binero.

I Lightroom kan du göra all grunläggande bildbehandling som nivåer/kurvor, färger, skärpning osv. D kan ävern sortera, sätta taggar och en massa andra saker osm jag inte kommer ihåg.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Det är väl också tänkt som ett avancerat alternativ till Adobe Camera Raw?

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg

Tackar för svaren, jag ska tanka hem demot och testa.
Jag ska även kolla up fotoalbumet på Bineros kontrollpanel, när jag får tid.

260 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
126 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)