Antar att jag simmar ute på nybörjarvatten men jag har ett problem.
Jag har en bild med gradient mellan vitt och genomskinligt och vill spara som en gif och ha den som bakgrund. Men när jag skall spara min gifbild via "save optimized as" så får jag den inte gradient, den blir "noisy"/hackig. Det blir alltså inte samma fina fade som i orginalet. Antar att det är någon inställning.
Om du vill ha halv-transparens så får du spara det som PNG bilder. Gif bilder har endast 256 färger totalt så om det är en "detaljerad" fade så kommer de 256 färgerna bli snabbt upptagna. png/jpg hade jag nog sparat det som hellre.
Men åter till min första fråga, jag är säker på att jag fått snyggare fadar förut, kollar jag i färgpaletten vid sparningen så har den bara två färger (inte 256).
Men åter till min första fråga, jag är säker på att jag fått snyggare fadar förut, kollar jag i färgpaletten vid sparningen så har den bara två färger (inte 256).
Du ska välja en "matte" som motsvarar färgen på bakgrunden innan du sparar den (om du kör "spara för web" alltså). Då skapas pixlar som "fejdar" bilden i kanterna.
Du ska välja en "matte" som motsvarar färgen på bakgrunden innan du sparar den (om du kör "spara för web" alltså). Då skapas pixlar som "fejdar" bilden i kanterna.
Tack, det löser det i alla fall lite på vägen. :)
voigtann1, om det fungerar med png så är det helt klart smidigare vad gäller kvaliteten på bilderna. Får hoppas att det fungerar.
254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e