jag letar efter ett simpelt animationsprogram t.e.x. det här http://www.youtube.com/watch?v=qo1d6ttbAq8
vet någon var man kan få tag på sådana?
animationsprogram
7 svar · 1 437 visningar · startad av Auric
kan påpeka att jag bara är amatör som vill prova något nytt och helst gratis men tack endå
Skulle vilja rekomendera Director! Du har ett fönster med tidsaxlar, en scen och ett fönster med alla saker du vill använda (+enkelt ritprogram + massa mer fönster)
Importera (eller rita dina bilder), lägg ut dom på scenen och vipps ser får du en ny tidsaxel där du talar om hur länge bilden ska vara med. 2 ljudkanaler + effektövergångar (transision) finns med.
Du kan ladda ner en testversion på
http://www.adobe.com/products/director/
Detta är föregångaren till Flash vill jag påpeka. Idag är Flash den stora grejen och Director används mindre och mindre. Director används mycket till 3d grejer på internet (som mig veterligen ännu inte Flash klarar av).
Auric skrev:
kan påpeka att jag bara är amatör som vill prova något nytt och helst gratis men tack endå
Flash får man prova gratis i 30 dagar, och det är ju dessutom perfekt för att göra filmer som den du länkade till.
Auric skrev:
Jag minns en tid då jag ständigt var på jakt efter nya program inom grafik. Många av dessa var på den tiden totalt okända, små och enkla. Men genom tiden har de vuxit sig allt större. Att de börjar kosta är bara naturligt och en del program köptes upp av andra företag och blev en del av något större.
Moho var ett 2d animationsprogram som jag använde nästan sen det kom ut. Det kostade otroligt lite. Så småningom kom fler och fler versioner och till slut blev de uppköpta av något Anime-animationsprogram eller något. Nu kostar det lite mer, men för den som hållit på med det ett tag och inser att det är nyttigt så är det faktiskt rätt billigt med 2d animationsprogram.
Och så finns de oftast i trial versioner, så du hinner testa på det och avgöra om det är något att ha eller inte.
Som Haider säger så var Moho finfint. Nu heter det dock Anime Studio Pro, och är fortfarande precis som Moho men kostar några kronor extra.
Baserat på att rita med splines, variabla linjetjocklekar, skelett-strukturer, och så jobbar man med 2d i en 3d-miljö. Kameraåkningar och kameraeffekter är alltså mycket enkla att applicera men ändå mycket snygga.
Ta och prova det, det följer med en tutorial under "Hjälp"-menyn som är guld värld om du bara har en trialperiod (eller så var det kanske inte tidsbestämt, utan allt du exporterar får en vattenstämpel). Finns att tanka hos återförsäljare från den ovan länkade sidan.
Har helt klart varit värt mina pengar. Går att göra så mycket mer, så mycket snabbare (jämfört med ex. Flash), med ASP och Photoshop kombinerat. Exporteringsmöjligheter finns till de flesta fil och filmformat direkt från programmet.
Nu ska jag sluta hylla det. Ta och prova.
har faktiskt redan provat och det verkar bra. Gratisversionen är inte tidsbegränsad eller sämmre kvalite eller nåt men man kan inte spara det man har gjort som en fil bara som ett projekt