webForumDet fria alternativet

Problem

3 svar · 569 visningar · startad av zappa

zappaMedlem sedan jan. 20082 inlägg

Har designat en "Logo" i Illustrator som jag vill kunna använda i alla möjliga sammanhang. Problemet är när jag vill montera "Loggan" på t ex en färgad bakgrund blir det en vit ruta runt "Loggan". Det verkar som att jag har designat en vit ruta med "Logga" på.
Vad gör jag för fel?

Hälsningar

Björn

haiderMedlem sedan jan. 2003956 inlägg

Kan du förklara närmare hur du lägger in bakgrunden?

Inne i själva Illustrator ska det inte finnas någon vit bakgrundsfärg, såvida du inte på något sätt har skapat en vit ruta underst det vill säga.
Om du däremot har tagit in din logga i något annat program kan du ha gjort något fel vid import som la en vit bakgrundsfärg till din logga.
Men jag kan inte uttala mig mer om jag inte vet vilket program du har importerat in loggan till.

Skriv gärna och förklara lite mer.

zappaMedlem sedan jan. 20082 inlägg

Illustratorproblem

Hej Haider!

Efter att ha designat logga i Ill, sparar jag den i JPEG-format för att kunna lägga in den på min hemsida. Jag vill ju kunna lägga den på en bakgrund utan att det blir denna vita ruta. Bifogar loggan, kanske Du kan komma med något förslag.

Logo-III-Mellan.jpg
haiderMedlem sedan jan. 2003956 inlägg

All right, då var jag med på noterna.

Jpeg stödjer ju inte alfa-lager så med andra ord måste det finnas någon bakgrund/bakgrundsfärg.

Sparar du som GIF så finns kryssboxen "Transparency" och den tillåter dig att göra bakgrunden transparent. Det är fortfarande inte någon toppenlösning om du har för avsikt att jobba vidare med loggan i Photoshop och välja en egen bakgrundsbild.

Du får använda dig av ett knep. I ditt fall blir det rätt lätt, för din logga är så gott som svartvit.

Följ dessa steg i PS för att maska bort det vita.
* Duplicera lagret (ctrl J)
* Markera allt och kopiera (ctrl a + ctrl c)
* Längst ner i Layers-fliken så finns en knapp som heter "Add layer mask". Klicka på den.
* Gå in på Channels, aktivera ögat för Layer 1 Mask och avaktivera ögat på RGB
* Klistra in bilden (ctrl v) som du kopierade tidigare. Invertera hela bilden (ctrl i)
* Rätta till masken så att order AUDIO försvinner och endast rutan är kvar.

* Klicka nu på RGB lagret. Du kommer att se att masken inte är perfekt.
* CTRL-klicka på mask-lagret så att du får fram en markering.
* Använd en brush och fyll i konturen på texten så att du får bort den dåliga effekten av maskningen.

Tänk på att det i PS aldrig finns exakta tillvägagångssätt utan att det istället så gott som alltid rör sig om diverse olika knep.
Om du har problem att följa någon av ovanstående punkter så tveka inte att meddela mig var du fastnar nånstans.

128 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)