En fråga. När jag tidigare gjort logotyper i Illustrator så har jag valt File/New för att skapa nytt dokument och använt exempelvis dom föreslagna valen.
Om jag sedan ska göra en logotyp i storleken 154 i bredd och 58 i höjd så har jag sedan ritat upp exempelvis en rektangel i 154*58k och gjort logotypen. Sedan Save for webb osv och då har inte det området runt loggan kommit med. Nu i CS3 verkar det som man är tvungen definiera size på loggan i "File new" rutan. Är det så eller har jag missuppfattat något?
När du väljer Save for Web & Devices så ska ju allt i arbetsytan sparas ut, till och med om det hamnar utanför "arbetsbladet". Jag skapar alltid av vana ett A4-ark, men när man gör webbgrafik har ju arket ingen betydelse.
Är det jag som missförstod min fråga eller vill du att det ska vara som jag har beskrivit det men att det av någon anledning inte funkar hos dig?
Om man ska göra en logotype för webben exempelvis. Ska jag ange logotypens storlek i File/New? Eller ska jag välja storlek A4 i File/New och sedan använda paletten omforma för att bestämma loggans storlek 154*58?
I grund och botten så hänger storleken på bilden inte på dokumentet.
När du exporterar till webb så exporteras det du har i dokumentet/arbetsytan med skärmupplösning. Enklast vore om kör med >points< som units när du skapar ett nytt dokument. Skapar du sen ett dokument som är tex 154x58 point i storlek så får du givetvis en ram med rätt storlek. För att bilden du exporterar ska ha denna storlek måste den naturligtvis vara lika stor som ramen. Är den mindre eller större så blir den exporterade bilden mindre/större.
Det finns dock inget som hindrar dig från att ha ett A4 dokument som arbetsyta. Du kan fortfarande exportera en bild till 154x58 pixlar om du skapar den så stor.
Du skrev att du använde en stödruta. Så kan du göra om du arbetar på ett ark som är större än outputen.
Så om jag förstått dig rätt så måste dokumentstorleken vara lika stor som loggan innan man sparar för webb!? Om jag då inte vill ha en stor yta runt loggan!?
Har för mig att jag i Illustrator CS2 skapat vanligt A4 och sedan ritat upp loggan med rektangel och text i size 154*58 eller vilket mått det nu är. Sedan File/Save for webb och bilden har blivit så stor som loggan är.
En avslutningsfråga när man väljer nytt dokument:
När man väljer File/New. Vad är skillnaden på följande:
Webb
Print
CMYK basic
RGB Basic
Är med på att CMYK är tryck och RGB för webben om jag förstått rätt.
Men vad är skillnaden på basic och inte basic?
Nej, storleken tycks endast bestämmas av själv innehållet. Om du med andra ord ska ha vitt runtomkring loggan så kommer det inte med såvida du inte placerar något i kanterna.
Tänk på att illustrator inte är ett bildredigeringsprogram så tanken är ju att man gör ett grundmaterial i AI och sen tar in den i PS.
Det som du listar upp är profiler med inget annat än förinställda värden.
I webb-sammanhang tycks inget spela någon roll förutom kanske CMYK eller RGB, att resultatet blir annorlunda på skärmen.
Jag har av princip alltid kört med RGB och jag minns att jag en gång av misstag råkade ha valt CMYK och jag kunde direkt se att färgerna var mysko tills jag upptäckte att jag valt fel.
Jo men tycker det ändå blir att loggan blir så stor som arbetsytan är. Den tar liksom med arbetsytan.
Se bifogade bilder:
Första bilden "Visning1" där har jag en arbetsyta som är större än själva loggan. Kolla dialogrutan "New document" och kolla även loggans size uppe till höger 154*58pt.
När jag sedan sparar för webb och infogar bilden i Dreamweaver så får jag med arbetsytan runt omkring. Se "Visning2".
"Den tar liksom med arbetsytan"
Nu förstår jag ditt problem bättre.
Det har jag aldrig varit med om och om det är så det är hos dig så är det naturligtvis ett problem.
Så när du sparar "Save for Web & Devices" så kommer hela arbetsytan med? Inte som min skärmdump?
Min arbetsyta är för övrigt 500x500 punkter, men det är inte "logo-innehållet".
tillägg: Kan det vara så att du har ställt in någon inställning som tar med hela arbetsytan? För det har sina fördelar. Hittar jag något så meddelar jag dig.
i Save For Web fönstret så finns till höger en flik som heter Image Size.
Där kryssar man i eller kryssar bort Clip To Artboard om man vill eller inte vill ha arbetsytans storlek.
Som jag sa har det en fördel, för skulle du vilja ha en logga på 200x50 pixlar med 20 pixlar tjock vit ram runtomkring ska du kunna få med den genom att ha en arbetsyta på 200x50 och placera loggan innanför den 20 pixel tjocka "ramen".
Kryssar man bort Clip To Artboard så kommer endast loggan med.
Du jag vet faktiskt inte vad det är för skillnad mellan dessa profiler. Jag har endast RGB Basic. Men om du klickar på pilen som visar de avancerade attributen så kan du möjligen se vilka ändringar profilen gör.