Jag funderar på att åter uppta mitt lärande ang 3d modelering. Jag har varit borta från det sen 3dsmax 3 så det är ett tag sen :)
Nu är min fråga till det som vet bäst.
Vilket program skall man sattsa på? Maya eller 3dsmax? Men vilket av programen har man störst chans att få arbete med om man kan?
Om man är inne och kollar på spelutveckarsidor så är det Maya som gäller. Men men jag vet inte alls ja.
Fast jag känner en kanadensisk utvecklare som suttit med och skapat Assassins Creed och hon (en tjej jajjemen!) och hennes team jobbade i 3dsmax.
Vi pratade faktiskt lite om samma fråga och hennes råd var att kör med det program som du trivs med och kan. Maya har ju alltid haft en riktigt jobbig inlärningskurva medan 3dsmax är något mer "tuta och kör".
En gång i tiden var 3dsMax ledande inom spel. Främst var det för att det skapades tredjeparts plugins och en massa godis som gjorde saker och ting möjliga.
En annan faktor var ju priset; 3dsmax kostade omkring 20.000 för några år sedan och samtidigt kostade mayas billigaste version kanske 130.000.
De utbildningar som fanns hade ju naturligtvis bara tillgång till 3dsmax utbildningar och det var ju bara logiskt eftersom inga spelhus hade råd med så dyr programvara som maya.
Så småningom vände trenden och det drabbade först branschen som naturligtvis återspelglas inom utbildningarna.
Maya blev bättre och var sedan länge hyllat inom hollywood produktioner.
Själv kan jag båda två och jag vet att Maya har börjat få ett övertag hos användarna. Men i slutändan vet jag att det inte spelar roll, för företag tar in den kompetens de behöver så går det alltid att kompromissa/konvertera/lösa det på något sätt.
Ibland är "problemet" att företaget har en gammal och fungerande pipeline baserad på en viss mjukvara.
Säg att den är baserad på 3dsmax. Det är inga som helst problem att man som maya användare producerar material i detta företag. Men precis innan exporteringen sker till spelmotorn (nu använder jag spel som exempel) så måste materialet konverteras till 3dsmax och då har man säkert folk omkring sig som vet hur den biten fixas.
På rak arm tror jag att om du är van vid maxen så kanske det är bättre att du fortsätter där du var.
Maxen har några fina egenskaper inom tex polymodellering och bra stöd för directx. Å andra sidan så äger Autodesk båda programmen och deras löfte har varit att sammanföra programmen med ett gemesamt filformat eller en exporter/brygga.
Jag vet inte om jag hjälpte något med mitt inlägg, men jag bollar gärna vidare med dig.
Det var inte samma utvecklare från början. Autodesk som skötte 3dsMax köpte upp Alias som utvecklade Maya.
Programmen skiljer sig rätt mycket, men jag lärde mig Maya efter 3dsmax och det gick väldigt fort. Vissa saker är mycket kluriga och onödigt jobbiga i Maxen medan de är rätt på sak i Maya.
Å andra sidan är är Maxen "bättre paketerad". Med det menar jag att du öppnar ett fönster med allt du behöver där.
I Maya kan du tvingas att köra script för att komma åt dolda funktioner.
Det är svårt att egentligen säga vilket som är bättre, för det innebär för och nackdelar i båda systemen.
3dsMax har ju en 30 dagars trial och Maya har en PLE, personal learning edition. Det bästa sättet tycker jag är att man installerar båda och sveper igenom bådas kom-igång-tutorial.
Det tar sin tid, men det ger en in total inblick.
Men hörrudu Silfver: Hur resonerar du egentligen att det skulle vara lättare åt ena hållet än andra? :)
Men hörrudu Silfver: Hur resonerar du egentligen att det skulle vara lättare åt ena hållet än andra? :)
Jag har själv inte jobbat i Maya, men jag resonerar som så att det borde vara lättare att använda det programmet som är lite mer grundläggande först. Ungefär som ett instegsprogram till Maya. 3dStudio är ju inte jätteavancerat, även om man kan göra otroligt avancerade grejer i det. Kan man då 3dStudio först så kanske det är lättare att gå på Maya, än att börja i den svåra änden.
Jag förstår hur du menar. Men jag vet ärligt talat inte om det är så det förhåller sig. Det handlar väl mycket om personen ifråga. Jag vet att det finns folk som är väldigt fientliga till andra program när de väl får kläm på någon programvara. Lite som Amiga vs Atari fejden en gång i tiden :D
Eller PC vs Mac.
"Why cant we be friends?" och lära oss gilla allting ;)
Skämt åsido, man får prova på båda. Jag gillar scriptmöjligheterna i Maya. Jag är ingen scriptare själv men gillar skarpt allt som görs.
Vad scriptaren gör är att han kopplar samman en rad vanliga maya kommandon och gör något helt nytt med det. Jag minns när jag gjorde något liknande men det var ett rent elände och det var precis så jag fick rätt på det.
Med scriptet kan vem som helst åstadkomma ett toppenresultat på kort tid.
Kanske fler blir intresserade så vi riggar upp ett MEL subforum för alla maya scriptare :)
259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25