webForumDet fria alternativet

Varför blir det rundade hörn på borders i Photoshop?

Design & grafik

27 svar · 1 577 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Jag blir galen. Jag försöker göra en border på en bild och kanterna blir rundade!! Hur jag än gör. Fyfan vad irriterande. Varför skulle jag vilja ha rundade hörn?!

Hur får jag normala hörn i CS3?!

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Längst upp, i toppmenyn, kan du välja radien på hörnen.
Sätt 0px.

red: Kan du inte bara dra fyra raka streck med pennverktyget då?

Danne V skrev:

Längst upp, i toppmenyn, kan du välja radien på hörnen.
Sätt 0px.

red: Kan du inte bara dra fyra raka streck med pennverktyget då?

Visst kan jag använda pennverktyget och rita ut en border, men vad fyller då stroke-verktyget för mening?!

Jag har en bild, ctrl+klickar bilden så jag får den markerad. Nu vill jag lägga en stroke på den utan att få runda hörn.

Jag har ingen sån toppmeny du pratar om.

Väljer jag t.ex. Select > Modify > Expand, så får jag ju också rundade kanter. Jag menar, varför i hLELVELTE=T!??!!?!

Skitprogram. :bla :OO

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Ja stroke-finessen är ju inte lika kraftfull i PS som den är i InDesign eller Illustrator.
Men om du kör "inside" istället så blir det skarpa kanter.

Det finns faktiskt ett sätt att stroka som funkar!

Om du har din markering...

1. "make work path from selection",

2. "stroke path" med valfritt verktyg! Tänk på att då gäller aktuell verktygsinställning så det är just pga det som du kan få din stroke hur du vill!

ett extra steg, men det funkar! :)

Kan du utveckla lite Danny? Jag förstår inte riktigt hur jag ska göra. Hittar "Make work path" men inte "from selection". Och steg två förstår jag inte alls. :)

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Det är inte så att du har feather/ludd på typ 1px eller nåt liknande?

Nu sitter jag med svenska på denna burk men Om jag gör en vanlig fyrkantig markering, går in på Rediger > ramlinje...
Bredd exempel 1px
Placering utsidan
OK

Får du en rundning då också?

Ahh, ser nu att om man väljer något mer än 1px, så tar den bort hörnpixeln.

Jerpa: Ja, det är lite svårt att göra en rundning på 1 pixel. :) Men precis, lägger jag t.ex. 15 pixlar på det sättet du visar ovan så blir det en satans rundning. Kan någon förklara för mig VARFÖR? :p Jag menar, det är ju inte ens logiskt.

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Jao, det GÅR att göra en rundning, man tar även där bort hörnpixeln. Dock kan jag inte förklara varför det blir så. Har faktiskt inte tänkt på det tidigare, eller sett det för den delen heller.

silfver skrev:

Jerpa: Ja, det är lite svårt att göra en rundning på 1 pixel. :) Men precis, lägger jag t.ex. 15 pixlar på det sättet du visar ovan så blir det en satans rundning. Kan någon förklara för mig VARFÖR? :p Jag menar, det är ju inte ens logiskt.

det är inte alls ologiskt, den gör ju på enklast möjliga sätt och eftersom den inte "ser" att det är ett skarpt hörn så blir det så.

Ang din fråga till mig. De där kommandona finns ju i paths-paletten. Sedan vilken brush som den använder när du kör stroke blir ju den som är aktuell, se brush-paletten. Om du nu kör stroke med något verktyg som använder brush då.

/red: Stroke med brush är BARA i "stroke path", kanske var bäst att tillägga

Blir inge bra det här...

Medlem sedan aug. 20051 506 inlägg

I Cs2 är det i alla fall inga problem att stroka med orunda hörn.

Kan du inte Ctrl+klick och sedan Edit -Stroke ?

Eller strunta i Ctrl+ klick och gå direkt till lagerstilar (f) längst ner i lagerpaletten och där välja stroke?

Lasse H skrev:

Kan du inte Ctrl+klick och sedan Edit -Stroke ?

Då blir det rundade hörn.

Lasse H skrev:

Eller strunta i Ctrl+ klick och gå direkt till lagerstilar (f) längst ner i lagerpaletten och där välja stroke?

Det blir rundade hörn där med...

Medlem sedan aug. 20051 506 inlägg

Har du denna rectangel tool i verktygslådan?

Har du skrivit 0 i radius under help i menyraden?

Om det nu ser så ut i Cs3

Untitled-2.jpg
Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Om du lägger den på insidan så blir det väl inga rundade hörn?

silfver, jag redigerade min senaste post

Medlem sedan nov. 20051 317 inlägg

Det värsta är att hörnen inte ens blir snyggt avrundade :D Dom borde utveckla Stroke i PS så att funktionen blir lika fet som i InDesign!

Lasse H skrev:

Har du denna rectangel tool i verktygslådan?

Har du skrivit 0 i radius under help i menyraden?

Om det nu ser så ut i Cs3

Ja, jag kan ju göra en fet rektangel som bakgrund om det är så du menar. Men det är ju stroke jag är ute efter. :)

Quid: Ja, det fungerar. Men markerar jag en bild (som jag gjorde) och gör en border på 15 pixlar på insidan så försvinner ju halva bilden. Väljer jag "expand" under selection så blir ju markeringen RUNDAD!!!!! (n) :bla

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

Hade du ritat bordern med pennan så hade du varit klar för flera dagar sen :e

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Med en stroke på 1px blir inte hörnet avrundat eller hur? (Jag har bara Photocrap Elements på den här datorn, väntar otåligt på mitt Adobe Creative Suite 3 Design Premium :p)
Du skulle väl kunna sätta en stroke på 1px, förenkla lagret, sätta en ny stroke på 1px, förenkla lagret, osv. 15 gånger? Gör ett makro för det så går det fort. ;)

251 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
118 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)