webForumDet fria alternativet

Position för adressfält på A5-kuvert

Design & grafik

7 svar · 13 531 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Tänkte att jag skulle layouta ett kuvert i A5-formatet, men jag vet inte riktigt vart adressfältet sitter. Jag antar att det är någon slags standard för det.

Jag tänker då på kuverten med adressfältet till höger på ett liggande kuvert.

Finns det några exakta mått, eller kanske är det till och med så att någon har en mall?

Tacksam för svar. :)

Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Såvitt jag vet finns det ingen standard om det inte gäller fönsterkuvert. Låt fantasin flöda....

(Det heter t.ex. C5 när det gäller kuvert. "A5" är mått på pappersark)

Danne V skrev:

Såvitt jag vet finns det ingen standard om det inte gäller fönsterkuvert. Låt fantasin flöda....

Hm. Alla fakturor som skickas ut, alla räkningar har ju alla adresserna på samma ställe så någon slags standard måste det ju finnas. Jag tvivlar på att kuvertmakarna låter beställaren placera "adressfönstret" var de vill på kuvertet.

Danne V skrev:

(Det heter t.ex. C5 när det gäller kuvert. "A5" är mått på pappersark)

Tack för det.

Medlem sedan jan. 2003236 inlägg

Finns tre varianter. H1, H2 och H3.

H2 är vanligast och jag tror (om minnet inte sviker mig. Att fönstret är 100x34 mm och sitter 44 mm från ovankant och 15 mm från högerkant.

Hämta hem produktinfo från http://www.bong.se/files/Prodfakta0607.pdf så finns alla mått där.

silfver skrev:

Hm. Alla fakturor som skickas ut, alla räkningar har ju alla adresserna på samma ställe så någon slags standard måste det ju finnas. Jag tvivlar på att kuvertmakarna låter beställaren placera "adressfönstret" var de vill på kuvertet.

Nu har jag ju iofs inte mätt alla brev jag får, men jag tvivlar ju på att adresserna startar på samma millimeter i x- och y-axeln. Tvärtom, så är jag ganska säker på att en sån standard inte finns. Kanske nån slags rekommendation, eller så har tryckerier en "mall" dom går efter, eller så trycks de flesta kuvert med hjälp av nåt program som "alla" har eller nåt.

Det finns ju av praktiska skäl inte särskilt stora möjligheter att variera. Jag har själv skickat brev sen jag var 6-7 år och aldrig brytt mig om någon standard vare sig när det gäller "professionella" eller privata brev. Såvitt jag vet så har alla kommit fram.

Jag tror nog att du kan vara ganska lugn, och göra layouten som du vill.

Molarin skrev:

Finns tre varianter. H1, H2 och H3.

H2 är vanligast och jag tror (om minnet inte sviker mig. Att fönstret är 100x34 mm och sitter 44 mm från ovankant och 15 mm från högerkant.

Hämta hem produktinfo från http://www.bong.se/files/Prodfakta0607.pdf så finns alla mått där.

Se där ja. Tackar för den. :bire

silfver skrev:

Se där ja. Tackar för den. :bire

Jamän vafan....

Du får väl skriva och svara att det gäller fönsterkuvert då. Jag t.o.m. skrev "Såvitt jag vet finns det ingen standard om det inte gäller fönsterkuvert." eftersom du inte nämnde det. Phü skäms! ;)

Danne V skrev:

Jamän vafan....

Du får väl skriva och svara att det gäller fönsterkuvert då. Jag t.o.m. skrev "Såvitt jag vet finns det ingen standard om det inte gäller fönsterkuvert." eftersom du inte nämnde det. Phü skäms! ;)

Trodde det framgick... jaja, någon förstod i alla fall. ;)

254 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
121 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
118 ms — ändringar (db)