Försöker få till en gifanimering som rör sig. Får till det men det blir hackigt.
Jag gör följande:
Lägger över en bild på en transparent bakgrund.
Duplicerar lagret.
Gör en omformning eller eventuellt flyttar något.
Duplicerar lagret igen och omformar lite till.
Duplicerar ett antal lager till och omformar.
Sedan för att få alla lager som bildrutor i animeringen så väljer jag palett "Animering" och väljer "Bildrutor ifrån lager" osv.
Ska jag göra flera bildrutor för att det inte ska bli hackigt? Ingen funktion för att få det mjukare?
Det finns en funktion i animeringspaletten för det. Om du markerar två på varandra efterförljande rutor och sen klickar du på den lilla menypilen uppe till höger i paletten så finns det något som heter Tween (ingen aning om vad det kallas i den svenska versionen). Där kan du ställa in hur många frames som ska "tweenas" in. PS skapar då automatiskt bildrutor för att skapa en mjuk övergång.
Skapa ett lager där du har bokstaven "M". Gå ner i animeringspaletten och dublicera lagret i animeringspaletten (den där symbolen som ser ut som en liten sida). Sen använder du flytta verktyget och flyttar ut bokstaven till höger sida. Markera sen båda bildrutorna i animeringspaletten och kör en Tween.
ok. Det jag gjorde precis nu innan du skrev sista inlägget var följande:
Skrev "M"
Duplicerade lagret(I lagerpaletten) och flyttade bokstaven ett litet snäpp.
Duplicerade igen och flyttade bokstaven ett snäpp till.
Så upprepade jag detta antal gånger tills "M" är på vänster sida :-)
Därefter pilen vid animeringspaletten och valde "Gör bildrutor ifrån lager".
Därefter Tween. Men vilka bildrutor ska jag markera i detta läget innan jag kör tween?
Varför det blev fel var för att du försökte göra alla flyttnignar manuellt. Du behöver bara definiera startpunkt och slutpunkt. Sen fixar ps resten själv.
Japp. Mkt enklare det du skrev.
Blev lite hackigt dock.
Ska jag sätta ganska många bildrutor i "Tween" för att det inte ska bli hackigt? och därefter sätta exempelvis tid på första och sista bildrutan?
Om man sedan samtidigt vill att bokstaven ska rotera sig något samtidigt som den rör sig från vänster till höger så verkar det bli värre för mig :-). Lite svårt komma åt Edit/Transform märker jag. Dom gångerna jag kommit åt transform och något alternativ där och jag råkat rotera eller skala så har alla bildrutor ändrat sig.
Animeringspaletten är ju ämnad för enklare animationer så som bildbyten, toningar etc. Du kanske skulle kolla på flash om du behöver mer avancerade grejer.
1. När jag valde Tween förrut och för att slippa hackigheten så satte jag typ 60 bildrutor i rutan. Är detta för mkt? Hur kan man styra hastigheten annars?
Finns det nån framerate?
2. När jag väljer paletten "Animation" så är allt en slags tidskala. Jag bruklar trycka på knappen "Convert to frame animation" så att man ser allt i bildrutor för att det känns enklare. Är det meningen att man ska göra det? När använder man det andra läget?
253 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2