Jag håller på och skriver en artikel, som jag även ska layouta i inDesign, ett programm som jag ännu har lite svårt för när det gäller lite mer advancerade funktioner.
Jag har en löpande text, och mitt i den ska jag infoga en citatruta. Hur gör jag det smidigast? Jag skulle ju kunna "göra plats manuellt" genom att flytta den löpande texten och dess textrutor runt citatrutan. Men det känns onödigt omständigt, jag vet att det ska finnas ett sätt som liknar funktionen i Word, där jag bara kan dra in rutan och så anpassar sig texten runt omkring.
Nån som förstår vad jag menar och kan hhjälpa mig?
Typexempel på varför jag inte gillar Indesign...
I Quark högerklickar jag på textblocket jag vill ska vara citat i det här fallet, väljer Modifiera - Infällning och byter till Objekt och väljer lite olika marginaler om jag vill det (och det vill man ju oftast) och klickar på Ok - klart!
I Indesign hittar jag inte ens den valmöjligheten...
Den finns säkert där, men jag hittar den inte. Ologiskt värre imho. :l
Jag har en löpande text, och mitt i den ska jag infoga en citatruta. Hur gör jag det smidigast? Jag skulle ju kunna "göra plats manuellt" genom att flytta den löpande texten och dess textrutor runt citatrutan. Men det känns onödigt omständigt, jag vet att det ska finnas ett sätt som liknar funktionen i Word, där jag bara kan dra in rutan och så anpassar sig texten runt omkring.
Nån som förstår vad jag menar och kan hhjälpa mig?
Inte mycket till hjälp men jag kan säga att funktionen finns där på ett enkelt och smidigt sätt eftersom jag själv använt den.
Ska kolla senare ikväll om jag inte hittar funktionen.
Vilken version använder du?
I CS3 (vet inte om det är samma i 2an och 1an) så kan du enkelt markera objektet och uppe i menyraden finns det en knapp som gör att text hamnar runt omkring objektet.
Se bifogad fil.