webForumDet fria alternativet

Hjälp med inDesign

Design & grafik

5 svar · 1 328 visningar · startad av steffgun

Medlem sedan jan. 200522 inlägg
Frågan#1

Jag håller på och skriver en artikel, som jag även ska layouta i inDesign, ett programm som jag ännu har lite svårt för när det gäller lite mer advancerade funktioner.

Jag har en löpande text, och mitt i den ska jag infoga en citatruta. Hur gör jag det smidigast? Jag skulle ju kunna "göra plats manuellt" genom att flytta den löpande texten och dess textrutor runt citatrutan. Men det känns onödigt omständigt, jag vet att det ska finnas ett sätt som liknar funktionen i Word, där jag bara kan dra in rutan och så anpassar sig texten runt omkring.
Nån som förstår vad jag menar och kan hhjälpa mig?

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Typexempel på varför jag inte gillar Indesign...
I Quark högerklickar jag på textblocket jag vill ska vara citat i det här fallet, väljer Modifiera - Infällning och byter till Objekt och väljer lite olika marginaler om jag vill det (och det vill man ju oftast) och klickar på Ok - klart!

I Indesign hittar jag inte ens den valmöjligheten...
Den finns säkert där, men jag hittar den inte. Ologiskt värre imho. :l

Medlem sedan aug. 20051 506 inlägg

steffgun skrev:

Jag har en löpande text, och mitt i den ska jag infoga en citatruta. Hur gör jag det smidigast? Jag skulle ju kunna "göra plats manuellt" genom att flytta den löpande texten och dess textrutor runt citatrutan. Men det känns onödigt omständigt, jag vet att det ska finnas ett sätt som liknar funktionen i Word, där jag bara kan dra in rutan och så anpassar sig texten runt omkring.
Nån som förstår vad jag menar och kan hhjälpa mig?

Inte mycket till hjälp men jag kan säga att funktionen finns där på ett enkelt och smidigt sätt eftersom jag själv använt den.

Ska kolla senare ikväll om jag inte hittar funktionen.

Medlem sedan juli 20033 147 inlägg

Vilken version använder du?
I CS3 (vet inte om det är samma i 2an och 1an) så kan du enkelt markera objektet och uppe i menyraden finns det en knapp som gör att text hamnar runt omkring objektet.
Se bifogad fil.

indesign.gif
Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Nä, jag har CS2 och där finns det inga sådana knappar i menyraden, man får öppna rätt palett för att komma åt dom.

I menyn Fönster finns Figursättning - öppna den och där finns knapparna! :)

Medlem sedan jan. 200522 inlägg

Tackar, har löst sig nu :)
Var inte svårare än så.

270 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
130 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
137 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
129 ms — ändringar (db)