webForumDet fria alternativet

Ritbord i Illustrator..

Design & grafik

5 svar · 536 visningar · startad av Kalle M

Medlem sedan mars 20041 936 inlägg
Frågan#1

Om jag förstått rätt så kan man väl köpa till ett slags ritbord med en penna så att man slipper använda musen?

Hur funkar detta? Är detta endast till för att rita med "Pennan" i verktygslådan eller använder man själva ritstiftet med detta verktyget också?

Medlem sedan juli 20011 222 inlägg

Alla verktygen går att använda med ett ritbord. Istället för att flytta omkring en mus flyttar du en penna. Det är bekvämare att rita med och de flesta är dessutom tryckkänsliga.
Inte bara Illustrator man kan använda det till heller. :)

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Du kan köpa ex. ritbräda från wacom som då ersätter musen (kompleterar, du har musen inkopplad). Du gör samma saker med pennan som med musen med högerklick och vänsterklick men det blir lättare att rita. Kort sagt, pennan ersätter musen och dess funktioner.

Ok! Verkar ju mkt lättare. Jag gillar rita med pennan ganska mkt men får kramp i armen :-)

Funkar den även att använda i Indesign och Photoshop på samma sätt?

Medlem sedan juli 20011 222 inlägg

Ja, den ska fungera precis som en mus. Har aldrig använt en i Indesign men kan inte tänka mig några större problem. I phothop har du ju dessutom tryckkänsligheten när man ritar/målar.

Jag använde penna en hel del när jag gick i skola för ett par år sedan. Gick finfint till det mesta. (spela gick inte så bra dock)

Ska kolla på det där.

Tackar så mkt!

269 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
133 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)