webForumDet fria alternativet

Photoshop; innershadow och avstånd

Design & grafik

14 svar · 706 visningar · startad av silfver

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg
Frågan#1

Jag tycker det är väldigt irriterande att man inte kan ange avståndet i procent i stället för pixlar när man gör en inner shaddow på en text. Det här medför ju att jag måste ändra måttet varje gång jag byter storlek på texten - vilket i sin tur gör att det aldrig kommer se exakt likadant ut.

Finns det något sätt att kringgå detta?

Se de bifogade bilderna för att förstå bättre.

Bild 1.pngBild 2.png
Medlem sedan aug. 20068 090 inlägg

Strunta i att använda PS:s skuggeffekt då. Gör så här:

1. Ta bort effekten från lagret
2. Duplicera lagret med "SC". Lägg det nya under originallagret.
3. Markera lagret och dra i reglaget för transparens till 50% eller nåt (tills vidare)
4. Flytta det neråt till du får så mycket förskjutning du vill ha i förhållande till originallagret.
5. Justera transparensen tills du får vad du vill ha.
6. Lås eventuellt lagren till varandra.

Nu kan du spara/förminska och jiddra utan krångel, och dessutom t.ex. lägga in en annan bottenfärg än vitt och ändå få en bra skugga om du vill ha.

Nåt sånt.....

Jag förstår hur du tänker Danne, jag försökte med det innan. Men eftersom SC-lagret är ett textlager så går det ju inte att göra så. Och jag vill inte behöva rastrera lagret då jag behöver ha det kvar så "vektoriserat" som möjligt.

Eller tänker jag fel?

silfver skrev:

Jag förstår hur du tänker Danne, jag försökte med det innan. Men eftersom SC-lagret är ett textlager så går det ju inte att göra så. Och jag vill inte behöva rastrera lagret då jag behöver ha det kvar så "vektoriserat" som möjligt.

Eller tänker jag fel?

Oj, jag tänkte inte på att du hade det som text....

Gör så här då, med en så STOR originalbild som praktiskt möjligt:

1. "Rasterize" textlagret.
2. Markera texten "SC" med trollspöt
3. Klicka tabben "paths" längst upp i lagerpaletten
4. Klicka den lilla pilen ungefär längst upp till höger och välj "make work path" och därefter "save path" i samma drop down meny. Då har du vektoriserat pathen (vad heter det på svenska?)

Nu kan du välja pathen ("make selection"), klicka på tabben "layers", skapa ett nytt lager och färga eller dona bäst du vill.

Ungefär på det sättet har du en vektoriserad originalbild som du sen kan använda för olika storlekar osv.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

men vadå, man behöver inte rastrera lagret ändå, gör bara som Danne skrev där och sedan för att ta bort "skuggan utanför" så ta markeringen på ursprungslagret och gör det som en mask (reveal selection) på skugglagret

Försökte med det också men lyckas inte som jag vill. :( Det är ju skitkrångligt! Varför har de inte procent i stället för pixlar? Fattar inte...

Medlem sedan juni 20006 022 inlägg

silfver skrev:

Varför har de inte procent i stället för pixlar? Fattar inte...

För att photoshop jobbar med pixelgrafik, inte vektorgrafik.

silfver skrev:

Försökte med det också men lyckas inte som jag vill. :( Det är ju skitkrångligt! Varför har de inte procent i stället för pixlar? Fattar inte...

zippa ps-filen och lägg upp för nedladdning.
Jag sitter o jobbar nu o kan fixa på nån minut.

Danne V skrev:

zippa ps-filen och lägg upp för nedladdning.
Jag sitter o jobbar nu o kan fixa på nån minut.

Har varit ute och kanotat sen i söndags, men du kanske fortfarande har någon sekund över? :) Bifogar psd-filen med min logga.

silfver skrev:

Har varit ute och kanotat sen i söndags, men du kanske fortfarande har någon sekund över? :) Bifogar psd-filen med min logga.

Gjorde en enkel, högupplöst historia som jag tror du kan ha glädje av. Kolla pathen.

Tack!

Hm, det blev ju väldigt kantigt. Men det kanske är för att det är anti-aliasing på texten.

silfver skrev:

Tack!

Hm, det blev ju väldigt kantigt. Men det kanske är för att det är anti-aliasing på texten.

Jo, en aning pixelerad bidde den. Tror dock inte det märks om du drar ner till vettig storlek.
Men du hajar idén med en path osv hoppas jag. Gör originalet så stort du kan, skapa en path och gör nåt i stil med det jag gjorde.
Du kan säkert göra det bättre.

Jag ska försöka göra det själv också. :) Tack igen.

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Om texten inte är rasteriserad kan du ju ta bort (minska) anti-aliasingen

silfver skrev:

Tack!

Tittade närmare på den nyss.

Den visar pixlarna exakt som den ska. Men ögat ser "kantigheten" eftersom det är maximal kontrast och att det inte finns pixlar som mjukar upp övergången mellan svart och vitt.

För att göra det mjukare kan du t.ex. välja en "feather" på 1-2 pixlar när du tar "make selection" från paths i lagerpaletten.

Eller, när du tagit "make selection" från "paths" i lagerpaletten, gått till lagren och fyllt området med färg (och fortfarande har markeringen kvar), kan du välja "Select" -> "Refine edges" i toppmenyn och prova några variantar med preview påslaget tills du får en mjukhet du gillar.

Eller.... (det finns några sätt till).

257 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)