webForumDet fria alternativet

designa en hemsida, boktips!

Design & grafik

5 svar · 668 visningar · startad av samot79

Medlem sedan mars 200793 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag går i planerna att skapa en websida, bara det att jag endast vet hur man använder en och inte mycket om själva skapandet. Jag blir inte heller speciellt imponerad när man läser "skapa din egen sida på 5 minuter".... antar att det skulle sluta med en skitsida.. Sidan jag planerar kommer bli ganska avancerad, många beräkningar men lite grafik och flera "platser", eller länkar till andra fönster, så att säga. En hel del hjälp kommer förmodligen att krävas.

Men innan jag vill ta hjälp vill jag veta vad jag behöver hjälp med! Har ni några förslag på böcker eller andra tips vore jag oerhört tacksam. T ex vilket språk som lämpar sig bäst för en sida med många beräkningar och länkar.

Jag skulle vara tacksam för alla tips ni kan ge till en som står vid ruta 1 för skapandet av en websida

tack på förhand

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Skapa dig en bild av bra sidor. Surfa runt och skriv upp vad som är bra och dåligt i dina ögon.
Sen håller jag med om att det borde finnas en plan.

Medlem sedan sep. 2003443 inlägg

Inspiration

Finns massor med sidor med templates där man kan få inspiration samt stora samlingssidor med sajter som man kan kika på för att bli inspirerad. Sök b,la på CSS så finner du mkt snygga samlingssidor.

Medlem sedan juli 200717 inlägg

Du kan ju börja med att kolla vad som finns på ditt bibliotek, där finns mer än man tror. Du kan kanske börja läsa Jesper Eks - Gör en egen hemsida, finns på de flesta bibblor.

Medlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Lär dig på rätt sätt från början, det är mitt tips.

Dvs låna inte fem-tio år gamla böcker som lär ut HTML4 och fulhacks utan studera dagens webbstandarder med semantisk kod och XHTML/CSS 2.0. Det är inte alls svårt utan ett mer logiskt tillvägagångssätt, och du tjänar på det i längden.

Och det är kunskaper som går att bygga på med PHP/ASP.NET, XML, JScript, AJAX etc. om behovet uppstår.

Medlem sedan mars 200793 inlägg

Tackar för alla tips. Jesper Eks bok verkar som en bra första bok

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
120 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
122 ms — ändringar (db)