(Hoppas detta är rätt forum jag lägger denna tråden i)
Tjejen behöver ett MYCKET enkelt grafik-program att redigera foton (JPG) i till sin webshop.
Vad behöver ett enkelt grafik-program göra?
Enligt mig behöver det kunna klippa och beskära bilder, ändra storlek på bilden och kanske också ändra ljus och kontrast i bilden.
Vad jag vet säkert är att "klipp"-området i ex. Paint inte går att justera när man väl valt storleken på ytan. Så får det inte vara.
Förslag på fler/färre funktioner och program ?
(Själv jobbar jag i Photoshop och ImageReady, som är för avancerade för henne. Det tog också tid att fatta detta med att ständigt jobba med markeringar hela tiden. Minns också förvirringen när lager kom, Vad skulle man med dom till? Nu är dom ett måste :) )
Är det inte lika bra att lära tjejen det hon behöver i PhotoShop? Det tar lite tid, visst men det är det väl ändå värt?
"Lite tid"!??!?! Du känner inte min tjej hör jag ;)
Varken hon eller jag är några mästare i när det gäller att se skillnad på en bra och en dålig bild. Jag menar att det är ju 3 saker för ett mästerligt foto.
1. Bra grundmateril. Altså, bra kamera, bra ljus, bra motiv osv. helt enkelt ett bra foto att utgå från.
2. Ett bra verktyg som inte sätter gränser för kreativiteten. (Photoshop på en bra dator)
3. (DETTA ÄR DET VIKTIGASTE) En (eller 2) som kan bemästra dom 2 första .
Så även om vi har Photoshop och kan bemästra det tekniskt, så saknar vi "kännslan" för bilden. Detta påverkar ju också starkt själva skapandet av bilden, specielt eftersom vi har en skit-kamera.
Så då vi inte har punkt 1 och 3 så anser jag att vi kan skita i punkt 2 också + att vi slipper skaffa dyr licens på ett program vi inte fult ut utnytjar.
248 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2