Du kan ha lite olika format för trycksaker, bara den har tillräckligt många dpi.
72-96 dpi är för olika typer av skärmar, du bör ha 300 dpi.
I övrigt kan dom för det mesta använda .TIFF, .Jpg, .ai, .eps, .pdf med mera....
6 svar · 724 visningar · startad av Troxy
Hejsan, jag har gjort en fin vektorbaserad logotype i Photoshop.
Jag gissar att Illustrator är programmet där man egentligen gör detta. Nåväl.
Men nu undrar jag om det går att spara min logotype i SVG-format i Photoshop?
Sen kan jag samtidigt passa på och fråga vilket format som man bör spara logotypen som om man vill använda den till trycksaker.
Jag antar att det finns standarder vad gäller format och färger och allt.
Du kan ha lite olika format för trycksaker, bara den har tillräckligt många dpi.
72-96 dpi är för olika typer av skärmar, du bör ha 300 dpi.
I övrigt kan dom för det mesta använda .TIFF, .Jpg, .ai, .eps, .pdf med mera....
Okej men för t-shirts och andra klädesplagg då?
Då är det väl bäst med vektorformat?
Japp!
"Vektorformat" är bara användbart om du inte kan skicka en tillräckligt upplöst bild till tryckeriet. En vektoriserad bild gör att mottagaren själv kan bestämma upplösningen, och se till att den funkar för ändamålet.
300 dpi räcker i de flesta fall. Gör din logga i t.ex. JPEG eller PDF med 300 dpi så är du "safe".
Blir filen för stor så räcker 100-150 pdi för tryck på t-shirts troligtvis, beror lite på loggan (om den t.ex. innehåller ett foto bör den vara minst 150 dpi).
DanneSt skrev:
"Vektorformat" är bara användbart om du inte kan skicka en tillräckligt upplöst bild till tryckeriet. En vektoriserad bild gör att mottagaren själv kan bestämma upplösningen, och se till att den funkar för ändamålet.
Så enkelt är det inte med t-shirttryck. Ett professionellt t-shirttryckeri rastrerar inte en vektorbild, utan skär ut schabloner, baserat på vektorinformationen, och då blir skillnaden milsvid mellan vektor- och rasterbilder, oavsett upplösning.
DanneSt skrev:
300 dpi räcker i de flesta fall. Gör din logga i t.ex. JPEG eller PDF med 300 dpi så är du "safe".
PDF är containerformat och kan både vara rastrerat och vektoriserat. JPEG måste vara i lossless-kvalitet för att man ska vara säker på att slippa komprimeringsartefakter, i synnerhet i högkontrastområden.
Alltså JPEG? Är det ens att tänka på vid tryck :q
EPS verkar vara det format som dom flesta efterfrågar.
Vad ska man använda för inställningar när man sparar som EPS i Photoshop?