webForumDet fria alternativet

Jpeg bild

Design & grafik

6 svar · 324 visningar · startad av Repiv

Medlem sedan mars 2007163 inlägg
Frågan#1

Tja jag har en gammal version av adobe photoshop och när jag skär ut en bild och sparar så kan jag inte spara i jpeg format:S , finns det något program man kan ladda hem som ändrar bilden till jpeg format?

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Jag är ganska säker på att du kan spara dina filer i jpg. ;) När du väljer "Save as..." eller "Spara som..." så kan du välja format när du sparar. Som standard står det Photoshop. Kolla i rullgardinsmenyn efter JPEG.

Vilken version av Photoshop har du?

Asså när jag trycker på "spara som" så finns det bara photoshop format "psd" eller va det heter, men öppnar jag en vanlig jpeg bild och inte ändrar något så finns jpeg att spara i. hel skummt, det är bara om jag skär i bilden eller ändrar den som det bara går att spara den i "psd".

jag har photoshop 5.0 :P

Medlem sedan sep. 2006284 inlägg

Prova Arkiv > Spara kopia. Där bör du hitta JPG, PNG, TIF osv.

Medlem sedan apr. 200015 687 inlägg

Eftersom du säger att du 'skär ut' en bild antar jag att du sen klistrar in den i ett nytt dokument? Då får du per automatik två lager, så i lagerpaletten (till höger på ytan) klicka på den lilla pilen bredvid flikarna och välj "gör till ett lager" nästan längst ner i listan - då ska du kunna spara i alla format.

Det var ett tag sen jag jobbade med femman ;) så det kanske inte är exakt likadant som jag beskrev, men ungefär så...

Medlem sedan dec. 19995 718 inlägg

Kör du 16 bitars färgläge kan du inte spara som jpg.

soopafly skrev:

Prova Arkiv > Spara kopia. Där bör du hitta JPG, PNG, TIF osv.

Tack det funkade :D

286 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
154 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
146 ms — ändringar (db)