Web-Tor Medlem sedan nov. 2000 13 890 inlägg Frågan 23 apr. 2007 08:21 #1 Finns det något plug-in till Photoshop 7 som gör att man kan ändra EXIF-informationen?
Det hade ju varit väldigt smidigt. :)
Lasse H Medlem sedan aug. 2005 1 506 inlägg
Web-Tor skrev:
Finns det något plug-in till Photoshop 7 som gör att man kan ändra EXIF-informationen?
Det hade ju varit väldigt smidigt. :)
Ändra i exif vet jag inte men det finns säkert möjligheter att lägga till information i exif som till exempel vem som tagit bilden och kontaktinfo mm.
I Cs2 gör man ju detta i Bridgen men jag kommer inte ihåg hur det funkar i 7:an
Danne V Medlem sedan aug. 2006 8 090 inlägg Jag kan inte svära på hur man gjorde i 7:an heller. Men är det inte bara att ta File -> File info och skriva in allt man behöver?
soopafly Medlem sedan sep. 2006 284 inlägg Om det inte skulle lösa sig i Photoshop, finns program som Exifer och JHead . Jag gissar dock att du vill bygga in det i ett PS-makro.
Web-Tor Medlem sedan nov. 2000 13 890 inlägg
Danne V skrev:
Jag kan inte svära på hur man gjorde i 7:an heller. Men är det inte bara att ta File -> File info och skriva in allt man behöver?
Det går att se all EXIF-information i PS7 men inte ändra den.
soopafly skrev:
Om det inte skulle lösa sig i Photoshop, finns program som Exifer och JHead .
Kan man verkligen ändra all EXIF-information med dom programen?
soopafly Medlem sedan sep. 2006 284 inlägg
Web-Tor skrev:
Kan man verkligen ändra all EXIF-information med dom programen?
Jag har enbart använt dem för att ändra thumbnails och datum- resp. tidstämpel. Vad behöver du ändra?
soopafly skrev:
Vad behöver du ändra?
I princip vill jag kunna ändra all information.
soopafly Medlem sedan sep. 2006 284 inlägg
Web-Tor skrev:
I princip vill jag kunna ändra all information.
Det gick ej med tidigare nämnda Exifer , men jag hade stor framgång med Quick EXIFeditor .
S SB Medlem sedan maj 2000 194 inlägg Kan någon förklara för en okunnig vad EXIF-information innebär?
SB skrev:
Kan någon förklara för en okunnig vad EXIF-information innebär?
information om bilden, tex. när den är tagen, kamera modell, vilken bländare, iso osv..
soopafly skrev:
Det gick ej med tidigare nämnda Exifer , men jag hade stor framgång med Quick EXIFeditor .
Quick EXIFeditor verkar toppen! Det enda orosmomentet är att filstorleken ändras ganska mycket när man ändrar EXIF i en fil. Någon som vet om bildkvalitén påverkas?
Hade man kunnat ändra EXIF inne i Photoshop hade man ju inte behövt spara filen två gånger och då hade man ju sluppit att oroa sig för att kvalitén försämras.