En kund behöver med jämna mellanrum publicera en prislista. Ska vara PDF. Listan är gjord av tabeller, en jäkla gytter faktiskt. Den ska vara hyfsat snygg.
Den ska helst kunna göras i Word så att kunden själv kan skriva in alla tusentals siffror direkt, och ändra lite i layout (lägga till en cell här o där osv). Mitt jobb skulle i så fall bara bli att konvertera (printa) till PDF och att sedan lägga in diverse länkar via Acrobat Pro.
Jag har testat detta, men när jag printar till PDF från Word så är det en massa linjer (borders) mellan en del celler som helt enkelt inte kommer med. Det ser förjäkligt amatörmässigt ut.
Men om jag drar in uppgifterna till ett InDesigndokument och skriver ut som PDF så blir det perfekt.
Dilemmat är bara att kunden inte har InDesign, och programmet är dessutom extremt opraktiskt och svårjobbat med en tabell som sprider sig över 8-10 sidor. Häpnadsväckande svårt faktiskt.
Frågan alltså: Hur ska vi lägga upp arbetsflödet så att kunden kan göra "originalfilen" direkt och så att jag bara kan ta emot och konvertera till PDF?
För att göra problemet ännu mer utmanande: Jag använder Mac. :) Men kunden har Win.
Jag har testat detta, men när jag printar till PDF från Word så är det en massa linjer (borders) mellan en del celler som helt enkelt inte kommer med. Det ser förjäkligt amatörmässigt ut.
Men om jag drar in uppgifterna till ett InDesigndokument och skriver ut som PDF så blir det perfekt.
Brukar bli linjer och annat skräp på PDF:er med lägre kvalitet. Att gå omvägen via postscript och destillera den ger bäst resultat.
1. Formaterad Wordfil
2. Import till InDesign. All formatering stannade kvar perfekt!
3. La till cellspace (tog 15 sekunder)
4. Exporterade som pdf, och alla borders och resten av formateringen blev precis som jag ville ha det.
Tack allesammans för ert stöd i denna svåra stund. ;)
268 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e