webForumDet fria alternativet

Indesign och skärmärken mm...

Design & grafik

7 svar · 2 044 visningar · startad av Kalle M

Medlem sedan mars 20041 936 inlägg
Frågan#1

Hej!

Tänkte någon kunde tipsa mig om funderingarna nedan i Indesign..

1. Hur funkar det där med skärmärken egentligen..
Hur bestämmer man hur dom ska ligga och hur ser man dom?

2. Kan man importera fler teckensnitt till Indesign?

3. Om man väljer Redigera/Sök och ersätt så finns valen:
Artikel,Dokument, Hela dokumentet.
Vad är det för skillnad på dessa egentligen?

4. När man gör spalter så brukar jag välja Sida/Marginaler och spalter.
Vad är det vits med att välja Objekt/Alternativ för textramar?
När är det fördel med det ena osv?

5. När används läget LAB?

6. Kan man använda gif i tryck? Eller är det bara EPS som gäller på tecknade illustrationer?

7. Är det bättre använda TIF än Jpeg i hög upplösning vid tryck?

8. Om man skickar en PDF till tryckeriet bör man då även Packa allt?

Tack på förhand!

Medlem sedan dec. 1999137 inlägg

1. Skärmärken sätts automatiskt dit vid utskrift om du kryssar för det. Du behöver inte göra mer än så. Testa att skriva ut en A5:a på ett A4 så ser du hur de ser ut.

2. Indesign använder de typsnitt som finns i ditt system. Du får installera fler där (eller använda en typsnittshanterare som Suitcase).

3.
* En artikel är en eller flera länkade textramar (löpande text).
* Dokument: det dokumentet
* Alla dokument: alla dokument som du har öppna samtidigt

4. Det är lite beroende på vad du vill göra. Antingen sätter du marginaler på hela sidan eller bara på en textram (lätt flyttbar). I alternativ för textramar kan du ju även sätta indrag och göra lodrät justering.

5. LAB är en färgrymd. Andra färgmodeller är RGB, HSL, HSB, CMYK.
Du kommer nog aldrig att använda detta direkt i Indesign utan när du jobbar med bilder i Photoshop.

6. Nej gif är bara för webben. Använd EPS, Tiff, PSD, eller JPG (sämre kvalitet) och det ska gå till tryck.

7. Ja för JPG är ett förstörande format. D.v.s. du tappar i kvalitet.

8. I indesign menar du? Nej det räcker med en korrekt tryckoptimerad PDF (typsnitten inkluderade och hög bildupplösing).
Men då kan tryckeriet inte göra sista-minuten-ändringar... Vill man ha den backupen så är Packa-funktionen i Indesign kalas.

Hej igen!
Tusen tack!

När jag monterar bilder så brukar jag gå in i paletten "länkar" och välja "bädda in". Behöver man inte göra detta om man endast ska skicka en pdf?

Nej. Bilderna bäddas i i PDF-filen ändå.
Om du väljer att "packa" så samlar Indesign ihop alla länkade bilder och använda typsnitt (som inte är skyddade) och lägger allt snygg och prydligt i en mapp. Zippa den mappen och skicka tryckeriet.
Man bör inte bädda in bilderna i dokumentet. För om man behöver göra någon justering i bilden är det krångligare än om de ligger separat.

Ok. Så skickar man PDF så behöver man ej packa eller bädda manuellt? Om tryckeriet vill ha det så.

Så jag förstått rätt:
Om man kör packning på allt så behöver man inte bädda in i dokumentet i paletten länkar? Bilderna visas rätt ändå?
Fått för mig att man måste bädda in i paletten länkar för att bilderna inte ska visas lågupplöst.

Medlem sedan dec. 19996 721 inlägg

2. Indesign har även en alldeles egen typsnittsmapp (i programmappen), där man kan lägga typsnitt. Bra om man inte vill skräpa ner systemet.

6. InDesign trivs allra bäst med TIF, JPG och PSD. EPS kan få färghanteringen att knixa.

7. Lossless JPG börjar bli alltmer vanligt i trycksammanhang

Kalle M
Helt rätt man behöver ej bädda in manuellt. Det gör sig självt i PDF-skapandet.
Vill tryckeriet även ha alla originalfilerna så använder du packa-funktionen i Indesign. I den mappen som skapas så ligger alla dina högupplösta bilder. Prova, så ser du vad jag menar.

emission
Den Lossless JPG jag sett har varit i bildroteringssammanhang. Men man har ju ändå en grundläggande komprimering som görs när JPG-filen skapas.
Eller har jag missat något?

Tack så jättemkt för dina svar!

Tusen tack

Mvh

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
123 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
130 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)