Flyttas från Design & Grafik
Jag har gjort min första mask i PSP idag, och följer instruktionen i boken (Paint Shop Pro 7 fast & easy) till punkt och pricka. Allt ser ut att fungera hur bra som helst. Men då jag använder masken på en bild och sparar bilden för att kunna använda den på min hemsida uppstår problem! Jag väljer att spara bilden i .jpg, dvs det filformat den haft hela tiden, och får upp följande meddelande:
"Because of the limitations nof the specified file format (and possible the save options you´ve selected) the saved file will be limited to a merge image."
När jag sedan skickar upp bilden till servern blir den maskade delen vit istället för svart! Eftersom bakgrundsfärgen på hemsidan är svart ser det inte klokt ut. Då jag gjorde masken valde jag svart som bakgrundsfärg, varför blir den plötsligt vit?? Har gjort om proceduren flera gånger och provat olika varianter, men får hela tiden samma resultat. Själva bilden som tittar fram i öppningen är dock helt OK, men hur får jag det dolda området runt ikring bilden svart?