webForumDet fria alternativet

Tips för alla som fotar

Design & grafik

13 svar · 1 219 visningar · startad av Vimp

Medlem sedan juli 20022 537 inlägg
Frågan#1

Vet inte om den här tråden passar här, eller om den ska ligga i något program-forum, men men..

Jag tänkte iaf tipsa om ett nytt program Microsoft har släppt. Det heter "Microsoft Photo Info Tool" och låter en ändra alla metataggar väldigt enkelt och snyggt.

Det fungerar med Windows XP och vista, är helt gratis och finns för nedladdning här:

http://www.microsoft.com/windowsxp/using/digitalphotography/prophoto/photoinfo.mspx

Medlem sedan aug. 2003627 inlägg

Jaaa, bra bra. /me like. Ska ladda hem och testa innan dagens slut. :)

Medlem sedan okt. 200667 inlägg

Lånar tråden lite då jag vill bidra med en intressant sida jag hittade om bildkomponering.

http://asp.photo.free.fr/Composition/photoProgramCompMainClass.shtml

Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Flyttar tråden från Fotografering.

Blääää! Det funkar inte i 64-bitars Vista. :(

Någon som känner till ett bra substitut?

Medlem sedan jan. 20011 154 inlägg

Det enda man behöver i programväg när det gäller digitalfotografering är Lightroom från adobe
http://www.adobe.com/products/photoshoplightroom/

Jag har aldrig förstått mig på Lightroom. Jag tycker det är krångligt och bökigt. Redigera bilderna är ju omöjligt. Jag kör iPhoto och Photoshop, fungerar bra.

Medlem sedan nov. 20051 317 inlägg

Lånar tråden lite om det är ok =)

Förr när vi hade Win95/98 på datorn så körde vi ACDSEE som bildvisarprogram... Nu finns ju WinXP's egna bildvisningsprogram, men finns det något bra alternativ till det, som har liiiite mer funktioner, typ enklare att bläddra bland bilderna, flippa och rotera etc.

Nått tips?

Medlem sedan sep. 20025 506 inlägg

Picasa
RAW-stödet är dock inte helt optimalt ännu, men det blir bättre.

Medlem sedan jan. 20011 154 inlägg

silfver skrev:

Jag har aldrig förstått mig på Lightroom. Jag tycker det är krångligt och bökigt. Redigera bilderna är ju omöjligt. Jag kör iPhoto och Photoshop, fungerar bra.

Det är inte tänkt att i första hand vara ett redigeringsprogram. Till det har vi photoshop. Högerklicka på en bild och välj redigera i photoshop. Då får du den redigerade stackad med originalet.
Lightroom är mest tänkt för enklare redigeringar (skärpa, vitbalans, exponering etc) men mest för organisering (keywords, welcollections, ratings etc).

Medlem sedan nov. 20051 317 inlägg

Tack för tipset =)

jonne skrev:

Det är inte tänkt att i första hand vara ett redigeringsprogram. Till det har vi photoshop. Högerklicka på en bild och välj redigera i photoshop. Då får du den redigerade stackad med originalet.
Lightroom är mest tänkt för enklare redigeringar (skärpa, vitbalans, exponering etc) men mest för organisering (keywords, welcollections, ratings etc).

Mjo, i och för sig. Men jag tycker att när jag försökt använda det på Mac så har det inte känts så bra. Kanske bara är jag. :p

Det fina med MS Photo Info är ju att man snabbt kan sätta tex copyrightinfo utan många musklick på alla nya foton i arkivet. Vill liksom inte riktigt bli av så ofta om man kör stora sega program.

Men jag får väl testköra Lightroom. Har ju ny fräsch hårdvara nu så det kanske funkar.

Medlem sedan sep. 200740 inlägg

oskars skrev:

Lånar tråden lite om det är ok =)

Förr när vi hade Win95/98 på datorn så körde vi ACDSEE som bildvisarprogram... Nu finns ju WinXP's egna bildvisningsprogram, men finns det något bra alternativ till det, som har liiiite mer funktioner, typ enklare att bläddra bland bilderna, flippa och rotera etc.

Nått tips?

Irfan View tycker jag är bra. Snabbt och enkelt att använda. Energisnålt åxå som jag upplever det

255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
117 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
124 ms — ändringar (db)