webForumDet fria alternativet

färger & mörk vs ljus

Design & grafik

3 svar · 317 visningar · startad av pixel8

Medlem sedan dec. 200676 inlägg
Frågan#1

Halloj
Jag är helt ny här och tänkte starta min första tråd. ;)

En liten sak som jag undrat över ett par år nu.
Vilka färger är populärast och ska en hemsida vara mörk eller ljus?
Jag skulle behöva lite motiveringar på denna fråga.

Själv så tycker jag att mörka sidor är mycket roligare att jobba med av någon anledning. och det är mycket mer bekvämt för ögonen (iaf om man sitter i mörkret på nätter osv).
En hemsida som är byggd till en fotograf t.ex borde enligt mig vara rätt mörk, simpel och inte ha för höga kontraster, fokuset ska ligga på fotografierna och det får inte finnas störande element i bakgrunden.

Ljusa sidor däremot ger ett mycket seriösare intryck och mörk text mot vit bakgrund kommer förmodligen alltid vara det mest lättlästa.

Hur som helst så frågar jag för att jag inte riktigt vet :birp

mvh // micke

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Fotosidor ser jag hellre på mörka sidor, därför är fotosidan bra då man kan välja bakgrund.
De som anvbänder lightbox får lite det på köpet då den tonar der sidan och framhäver fotot.

Vanliga sidor vill jag helst ha ljusbakgrund med mörk text då det är lättare och inte så jobbigt för ögonen.
Hellre svart text på vit bakgrund, än vit text på svart bakgrund oavsett tid på dygnet.

Vad som ligger i tiden vet jag inte, bara det är bra komponerat och intressant.

Medlem sedan juli 200012 978 inlägg

Jag tycker att det är viktiga frågor du tar upp.
Jag är säker på att vi har diskuterat mycket slikt här innan. Kolla efter Pace inlägg när det gäller olika former av handikapp.
Helt vitt i bakgrund och svart är inte optimalt Någon softat i en pastellfärg kan vara bra (gult). Men det kommer nog tips på platser som har kollat in redan.

Medlem sedan feb. 20032 532 inlägg

Ja, helt vitt vill jag vel inte ha, menade mer ljus färg.
Har nåt ljusgråaktigt i min blogg.

Men sen beror det ju även på vilken font man använder.

273 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
124 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
140 ms — ändringar (db)