webForumDet fria alternativet

Vad kan man göra med ett S och ett C?

Design & grafik

61 svar · 6 052 visningar · startad av silfver · sida 2 av 4

Frågan, av silfver

Sitter här och försöker komma på en logga till mitt evighetsprojekt. Jag tänkte att man kanske kunde göra nåt snyggt genom att kombinera bokstäverna S och C, men jag vet inte riktigt hur. Min grafiska kreativitet har sina begränsningar. Så här ser mitt förslag ut. Skulle man kunna göra det på något snyggare sätt? Har Du nåt förslag? :) Ifall du inte har några förslag kanske du i alla fall

Läs frågan i sin helhet →
Medlem sedan apr. 200312 679 inlägg

Web-Tor skrev:

Jag höjer ett varningens finger för dina senaste alster. En del av loggan är stor, en annan är liten.

Använder du logga i stort format kommer "SC" bli gigantiskt.
Använder du loggan i litet format blir "Silfver Creations" otydligt.

Ja, du har rätt.

Jag har fortfarande inte bestämt mig för hur min logga ska se ut, men jag har väl lite gett upp kombinationen av bokstäver.

I stället så har jag försökt ta till vara på namnet i stället, "the creation" är ju en riktigt känd målning av michelangelo: http://sergecar.club.fr/Dessins/michelangelo-creation.jpg

Jag har gjort en liten logga, inte jättenoga, men så man ser ungefär. Vad tycks? Skulle det här fungera?

silfvercreations.gif
Medlem sedan nov. 20055 inlägg

Jag associerade din senaste till Nokias "Connecting people". Speciellt deras äldre monokroma telefoner, det är min bild av Nokia..

Medlem sedan dec. 2006608 inlägg

jag gjorde två snabba med olika färg på bokstäverna...
Tycker inte det ser så hemskt ut.

sc.gif

wmli skrev:

Jag associerade din senaste till Nokias "Connecting people". Speciellt deras äldre monokroma telefoner, det är min bild av Nokia..

Jo, de var ju ganska lika. Men det tycker inte jag gör något. Eller?

andyoumaydie skrev:

jag gjorde två snabba med olika färg på bokstäverna...
Tycker inte det ser så hemskt ut.

Mja... det är väl inget sånt jag är ute efter riktigt. Men tack ändå. :bire

Medlem sedan dec. 2001349 inlägg

När ni ändå snackar logotyper tänker jag stjäla lite uppmärksamhet! Någon som har något kreativt förslag på vad man kan göra med ett A och ett V eller med 'Anders' överhuvudtaget, eller något annat relaterat till mitt namn (Anders Vestberg)? :)

wmaster skrev:

När ni ändå snackar logotyper tänker jag stjäla lite uppmärksamhet! Någon som har något kreativt förslag på vad man kan göra med ett A och ett V eller med 'Anders' överhuvudtaget, eller något annat relaterat till mitt namn (Anders Vestberg)? :)

Jag hade gjort nåt sånt här med valfritt font:

av.gif

Tackar, mycket bra förslag, ska försöka skapa något liknande. Någon med bra förslag på namn till en sådan webbportfölj? Vill helst slippa något engelskt uttjatat som 'WebSolutions' eller dylikt, får gärna vara relaterat till mitt namn.
(Sry om jag snor lite uppmärksamhet från din tråd :r)

Vad sägs som att spinna vidare på något som 'Alldeles Vackert' eller sitter ni inne med andra förslag?

Medlem sedan juli 20023 617 inlägg

Tänk vad kul man kan ha med ett A och ett V... ;)

av.gif

Tackar för förslagen. Har suttit och lekt lite nu och kommit fram till några mer eller mindre bra förslag.

Vilken av följande tycker ni är bäst? Första alternativet känns lite överflödig på något sätt medan andra alternativet är något tråkig skulle jag säga. Tar väldigt gärna emot synpunkter på vad som kan justeras osv. :)

Medlem sedan feb. 20041 311 inlägg

Back to silvfer:

Varför ska du överhuvudtaget ha en symbol?
Jag tror benhårt på att en riktigt bra logga står för sig själv, och behöver inte förstärkas med en symbol (eller tvärtom - en symbol behöver inte förstärkas med en text).
Titta på Volvo, SONY, ICA...
Visst har t.ex. Volvo & ICA haft symboler från början, men nu är de så starka varumärken att det räcker med bara en del.
Varför inte satsa på det från början?

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

Klart snyggast hittills, tycker jag. :)

Sorry DanneSt ska inte stjäla mer uppmärksamhet i denna tråd

wmaster skrev:

Sorry DanneSt ska inte stjäla mer uppmärksamhet i denna tråd

:) (y)

Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

wmaster skrev:

Vilken av följande tycker ni är bäst? Första alternativet känns lite överflödig på något sätt medan andra alternativet är något tråkig skulle jag säga. Tar väldigt gärna emot synpunkter på vad som kan justeras osv. :)

AV webbproduktion, andra alternativet, ser väldigt seriöst och tilltalande ut. En symbol för något är mer givande än bara vanlig text, alla företag använder sig av någon slags symbol, det är ju ett säljande koncept som aldrig kan slå fel.

LoLo skrev:

En symbol för något är mer givande än bara vanlig text,

Är det? Vad händer om symbolen inte beskriver det man gör eller är? Med en symbol får man automatiskt två identiteter som man måste marknadsföra. Har man bara en text så marknadsförs företaget varje gång det nämns i en text, annars måste man satsa pengar och energi till att båda...

LoLo skrev:

alla företag använder sig av någon slags symbol,

Jasså? Förutom de tre nämnda, vilken symbol har IKEA? Coca-Cola? Ecco? Lego? Philips? Duracell? Braun?

LoLo skrev:

det är ju ett säljande koncept som aldrig kan slå fel.

Det kan det göra. Se bara på boo.com som satsade hiskeliga pengar på sin 3D-figur som inte beskrev vad de ville sälja (kläder), hon var bara hightech och fyllde ingen funktion.

Många av de stora varumärkena har inte, eller försöker göra sig av med, symboler i sina loggor. De fyller inget syfte!
Tycker man att de fyller ett syfte ska man nog backa bandet och se vad som gör att företagsnamnet inte räcker för att beskriva den känsla man vill ge kunden (trygghet? kvalité? prisvärt? seriositet?).
Är man helt ny så tar det tid att bygga upp ett förtroende för sitt varumärke oavsett vad man heter, och en symbol snabbar inte på den processen!

Medlem sedan mars 2001895 inlägg

Märkligt att de just var dessa båda bokstäver du skulle använda, gjorde några olika experiment (visas dock bara för inspiration) i somras.

LOGO_VA_2.bmpLOGO_VA_1.bmp
Medlem sedan feb. 20072 750 inlägg

DanneSt skrev:

Jasså? Förutom de tre nämnda, vilken symbol har IKEA? Coca-Cola? Ecco? Lego? Philips? Duracell? Braun?

Alla dom företag som du nämnt har ju sitt märke eller symbol, duracell har för tillfället den där lustiga och väldigt irriterande kaninen :) IKEA, blå bakgrund, gula stora versalbokstäver. Alla känner igen dessa företag och vet vad dom står för, just genom deras grafiska marknadsföring.
Lego: http://cache.lego.com/eng/images/globalNav/070x070_logo.gif
Coca - Cola: http://lsrlukow.free.ngo.pl/done/IIIspartakiada/coca-cola copy.jpg

ejick skrev:

Märkligt att de just var dessa båda bokstäver du skulle använda, gjorde några olika experiment (visas dock bara för inspiration) i somras.

Snyggt!

LoLo skrev:

Alla dom företag som du nämnt har ju sitt märke eller symbol, duracell har för tillfället den där lustiga och väldigt irriterande kaninen :) IKEA, blå bakgrund, gula stora versalbokstäver. Alla känner igen dessa företag och vet vad dom står för, just genom deras grafiska marknadsföring.

Det jag menar är att de inte har en ytterligare symbol/märke, utöver sitt namn i textform! Att de sedan formger texten är en helt annan sak, jag menar naturligtvis inte att alla ska ha en logga i svartvit Times New Roman... :l

ejick skrev:

Varför är det märkligt? Snygga bilder btw (y)

280 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.6fe65c25
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
141 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
136 ms — ändringar (db)