webForumDet fria alternativet

kurviga bilder

Design & grafik

4 svar · 325 visningar · startad av jlee

Medlem sedan dec. 2002378 inlägg
Frågan#1

om jag har en bakgrund som ska vara kurvig eller vågig och är rätt lång nedåt typ 3000 pixlar.....så blir den väldigt "taggig" istället för att ha mjuka kurvor. Jag skapar den genom att välja ett typsnitt och göra ett smalt S som då ger kurvor. Frågan är hur jag får kurvorna mindre taggiga eller om det finns något annat smart sätt?

Medlem sedan juli 200412 913 inlägg

Du skapar kurvor för din bild genom att skriva ett stort "S" :) ...udda sätt, men det går ju bra. Alla sätt är bra utom de dåliga :)

Om jag förstått det hela rätt så ska du helt enkelt välja "anti-aliasing" för texten. Det finns mitt på menyn (vi snackar väl Photoshop, annars är det säkert motsvarande ändå å andra sidan). Så har du en meny där det finns alternativ "none", "sharp", "crisp", "strong", "smooth". Testa någon av dom, "crisp" använder jag.

skulle det inte vara det kanske du har slagit av någon global anti-alias-inställning!? Vet inte riktigt... (anti-alias betyder ju kantutjämning och det finns inte bara för text utan för allting).

Du kan annars prova verktyget "pen tool" och ställ den på "shape layers" så gör du några kurvor som hamnar som ett eget lager. Det är ju det "professionella" sättet :)

Medlem sedan dec. 2002378 inlägg

Tack Danny funkar oxå..har testat men använde ett enkelt sätt: Filter > Distort > shear på ett färgat lager

aha... javisst... så har jag faktiskt själv gjort några gånger :)

är man stadig på handen kan man ju alltid försöka rita dom själv med pensel bara sedan trimma kanterna lite

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
119 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)